آیا کرونا باعث ریزش مو می شود؟

آیا کرونا باعث ریزش مو می شود؟

در میان بسیاری از مسائل غیر منتظره که مردم در زمان همه گیری COVID-19  با آن رو به رو شدند ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را نگران کرده است.

چه چیزی باعث این اتفاق شده است؟ در یک کلام ، استرس!

 

نوع ریزش مویی که در رابطه با COVID-19 اتفاق می افتد از نوع تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) است که در نتیجه استرس عمده بر بدن است و در پاسخ به استرس روحی و جسمی اتفاق می افتد. هیاهوی ناشی از همه گیری برای تحریک آن کافی است. اما اگر به یک عفونت COVID-19 مبتلا شده اید ، ممکن است دچار یک عارضه مضاعف شده باشید ، زیرا TE همچنین می تواند ناشی از استرس جسمی یک بیماری باشد.

 

استرس COVID-19 چگونه در ریزش مو نقش دارد؟

برای درک TE ، باید چرخه مو را درک کنید. مرحله رشد چرخه مو آناژن ، مرحله استراحت تلوژن نامیده می شود. دکتر شانی فرانسیس، متخصص پوست و مو و متخصص ریزش مو در اوانستون ، ایلینوی توضیح می دهد: "در انتهای تلوژن ، مو می ریزد و چرخه دوباره به آناژن ، مرحله رشد باز می گردد."

 

اما وقتی یک عامل استرس زا حاد و قدرتمند وارد شود ، این چرخه می تواند مختل شود. موها زودتر به مرحله استراحت منتقل می شوند و می ریزند. دکتر فرانسیس می گوید: عوامل محرک معمول شامل زایمان ، بستری شدن در بیمارستان ، جراحی ، کاهش سریع وزن و عوامل استرس زای شدید و ناگهانی است.

 

فرانسیس توضیح می دهد: ”تغییر چرخه ی مو برای استراحت به طور بالقوه بخشی از سیستم پیشرفته حفظ انرژی بدن ما است." تئوری این است که برای رشد مو بدن شما انرژی زیادی لازم است. هنگامی که بدن در استرس عمیق قرار داشته باشد ، بدن شما باید منابع خود را برای زنده ماندن منتقل کند.

 

TE ممکن است تا حدود سه ماه پس از استرس شدید خود را نشان ندهد. این همان دلیلی است که افرادی که زایمان کرده اند ممکن است سه ماه پس از استقبال از کودک خود متوجه ریزش مو شوند.

 

گرچه ممکن است این علت کاملاً واضح یا قابل پیش بینی باشد ، اما تشخیص سایر مواردی که باعث تحریک TE می شوند ممکن است دشوار باشد. اگر متوجه ریزش مو شدید ، از خود بپرسید: آیا سه یا چهار ماه پیش اتفاق قابل توجهی افتاده است؟

 

 

چگونه عفونت COVID-19 می تواند باعث ریزش مو شود؟

عفونت COVID-19 همچنین می تواند باعث ایجاد نوع ریزش مو با TE شود. "COVID-19 کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما به نظر می رسد استرس ناشی از کمبود اکسیژن رسانی به پیازهای مو ، تب شدید و استرس وارد بر بدن، می تواند فولیکول های مو را به مرحله استراحت سوق دهد."

 

در تحقیقی که در ژانویه 2021 در Lancet منتشر شد و نتایج طولانی مدت عفونت COVID-19 را در افرادی که در بیمارستان بستری بودند بررسی کرد ، شش ماه پس از عفونت ، رایج ترین علائم مربوط به ماندگاری شامل خستگی یا ضعف عضلانی (63 درصد) ، مشکلات خواب (26 درصد) ، و اضطراب یا افسردگی (23 درصد). با این حال ، 22 درصد نیز ریزش مو را تجربه کرده اند.

 

مهم نیست که دلیل ریزش مو مربوط به TE چیست ، نتایج به خصوص پس از شستن یا شانه زدن می تواند چشمگیر باشد. از آنجا که فولیکول ها شل هستند موها به راحتی می ریزد. برای برخی نیز ، به نظر می رسد که موها به صورت دسته ای میریزد.

 

نحوه مبارزه با ریزش مو COVID-19

خبر خوب این است که TE موقتی است. خبر ناخوشایند این است که طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD) ، غالباً باید منتظر بمانید تا چرخه مو به مرحله آناژن یا "رشد" برگردد ، که معمولاً شش تا نه ماه طول می کشد.

 

در مورد COVID-19 ، ممکن است طول درمان زیاد بیماری، این بازگشت به حالت طبیعی را پیچیده تر کند. زیرا عوامل استرس زا در طولانی مدت می توانند مو را به یک TE مزمن تبدیل کنند. به همین دلیل ، شما باید مطمئن شوید ، رژیم غذایی که  مصرف می کنید، از سلامت و رشد مو پشتیبانی می کند ، که به معنای یک رژیم غذایی متعادل  شامل پروتئین ، ویتامین D و آهن کافی است.

آب پیاز یکی از ترکیباتی است که به رشد مو بسیار کمک می کند و از ریزش ناگهانی مو جلوگیری میکند بنابراین می تواند درمان مفیدی برای ریزش ناشی از کرونا باشد. آب پیاز را گرفته ان را اندکی با روغن نارگیل یا روغن رزماری مخلوط کرده و به مدت یک ساعت آن را روی پوست سر خود قرار دهید.

 

روغن رزماری به تنهایی نیز به رشد و تقویت موها بسیار کمک میکند . کافی است یک ساعت قبل از رفتن به حمام آن را روی پوست سر خود مالیده و ماساژ دهید.

درمان های تهاجمی (با تشخیص پزشک) مثل مزوتراپی یا درمان های دارویی مثل مکمل هیرویت و … نیز می تواند مفید باشد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر موهایتان ریخته است و بهتر هم نمی شود ، با وجود گذشت زمان و این تلاش ها ، به یک متخصص پوست و مو معتبر مراجعه کنید که شما را از نظر سایر شرایط پزشکی ارزیابی کند تا عوامل دیگری که باعث ریزش مو می شوند ، مانند عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه ای ، یا دلایل ژنتیکی و …

 

منبع : مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 2 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
پس از کرونا سیستم حمل و نقل چه تغییری می کند؟

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید