پهپاد فوق‌ پیشرفته نیروی دریایی آمریکا

پهپاد فوق‌ پیشرفته نیروی دریایی آمریکا

والکیری پهپاد فوق‌ پیشرفته و رادارگریز که با عنوان اکس کیو ۵۸ آ (XQ-58A) نیز شناخته می‌شود، قرار است در اختیار نیروی دریایی ایالات متحده امریکا قرار بگیرد.

بنا بر گزارش پنتاگون، نیروی دریایی ارتش آمریکا روز ۳۰ دسامبر (دی‌ماه) ۲۰۲۲ قرارداد خرید یک جفت از این پهپاد فوق‌پیشرفته را به ارزش بیش از ۱۵/۵ میلیون دلار را امضاء کرده است.

والکیری پهپاد فوق‌ پیشرفته و رادار گریز ارتش امریکا

پهپاپ کریتوس والکیری اکس کیو 58 آ (XQ-58A Valkyrie) یک هواپیما بدون سرنشین دوربرد با سرعت بالا است که با همکاری آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی توسعه یافته است.

مهم‌ترین بخش این پهپاد طراحی محیر‌العقولش است که بدنه‌ای ذوزنقه‌ای شکل و دم V مانند دارد، که کاملاً مناسب ویژگی پنهان‌کاری است و شناسایی و ردیابی این پهپاد را توسط رادار دشمن به چالش می‌کشد.

این پهپاد با طول 30 فوت (9 متر)، از سامانه‌های کنترل پرواز از پیش برنامه‌ریزی شده برای اطمینان از بهبود مانور در طول عملیات نظامی استفاده می‌کند. مضاف بر این، والکیری می‌تواند دو بمب با قطر کوچک GBU-39 و سلاح‌های دیگر را حمل کند.

همه‌ی این ویژگی‌ها در کنار قیمت مناسب والکیری، پهپاد فوق‌پیشرفته، را کاندیدی مناسب برای به کار‌گیری در میدان‌ها نبرد می‌کند. در همین خصوص اریک دیمارکو، رئیس کمپانی کریتوس در سال گذشته گفته بود:

«والکیری سامانه‌‌ی مناسبی است، که هم مقرون به‌صرفه است و هم در زمان مناسبی تولید شده، و اکنون ما خطوط تولید فعال و خانواده‌ای از سامانه‌‌های پهپادی کم هزینه‌ و با کارایی بالایی در اختیار داریم که ابزار لازم را برای ایالات متحده و متحدانش را فراهم کنیم.»

نگاهی نزدیک‌تر به والکیری پهپاد فوق‌ پیشرفته

این پهپاد قاتل می‌تواند تا ۱۵ کیلومتر از سطح زمین اوج بگیرد و برد آن بیش از چهار هزار کیلومتر است. حداکثر سرعت این پهپاد به حدود هزار و ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این پهپاد را بدون نیاز به باند می‌توان از روی یک پرتاب‌گر پرواز داد و همچنین بدون نیاز به هیچ باندی نیز می‌تواند با چتر روی زمین فرود بیاید.

پهپاد والکیری همه امکانات لازم برای موفقیت در میدان نبرد را در خود جای داده است. فناوری‌های نوظهوری نظیر هوش مصنوعی و انجام برخی ماموریت‌ها به‌صورت خودجوش که در کنار قدرت بالا در جنگ‌های الکترونیک هیبتی غول‌آسا به آن می‌بخشد.

در واقع هدف از ساخت این پهپاد کاهش هزینه‌های عملیاتی ارتش آمریکاست که در کنار آن قابلیت شناسایی و نبرد را به‌صورت پیوسته دارد و دست ارتش آمریکا را برای پیروزی در میدان نبرد بازتر می‌گذارد. زمانی‌که قابلیت انجام ماموریت‌های مشترک تحت شبکه با هواپیماهای اف- ۲۲ و اف- ۳۵ را که هم اکنون قوی‌ترین جنگنده‌های جهان به شمار می‌روند با آن ترکیب کنیم، به طراحی ظریف و هوشمندانه آن بیشتر پی می‌بریم.

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 4 امتیاز , میانگین امتیازات 4.25 از 5 میباشد )
سنسور حرکتی چیست و چگونه کار می کند؟

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید