لایحه‌ داکوتای شمالی آیفون را نابود خواهد کرد

لایحه‌ داکوتای شمالی آیفون را نابود خواهد کرد

با سلام خدمت همه همراهان مجله رادیب، داکوتای شمالی لایحه‌ی جدیدی را در مجلس سنا پیشنهاد داده که درصورت اجرایی شدن، عواقب متعددی برای اپ استور اپل (Apple App Store) به‌همراه خواهد داشت، البته احتمال عملی شدن این لایحه پایین است. براساس گزارش ورج، لایحه‌ی مورداشاره که با نام لایه‌ی ۲۳۳۳ سنا شناخته می‌شود، فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور نظیر اپ استور اپل و پلی استور گوگل را از اجبار کردن توسعه‌دهندگان به استفاده از پلتفرم فروشگاهی و سیستم پرداخت داخلی انحصاری منع می‌کند.

به‌موجب لایحه‌ی ۲۳۳۳ سنا درصورتی‌که فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور بخواهند تصمیم توسعه‌دهندگان برای رفتن به سراغ فروشگاه یا سیستم پرداختی دیگر را تلافی کنند، جلوی چنین اتفاقی گرفته خواهد شد.

سناتور کای دویسون که لایحه‌ی جدید را معرفی کرده در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد هدف اصلی لایحه‌ی ۲۳۳۳ سنا یک‌نواخت‌کردن زمین بازی برای توسعه‌دهندگان داکوتای شمالی و محافظت از مشتریان دربرابر کارمزدهای ویرانگر و انحصارگرایانه‌ای است که توسط شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری به مردم تحمیل می‌شود. این سناتور می‌گوید کارمزد ۳۰ درصدی تحمیل‌شده به توسعه‌دهندگانی که نرم‌افزارهای خودشان را ازطریق فروشگاه‌های اپل و گوگل به‌فروش می‌رسانند باعث بالا رفتن قیمت نرم‌افزارها و محدود شدن گزینه‌های در دسترس مشتریان می‌شود.

لایحه‌ی جدیدی که داکوتای شمالی پیشنهاد داده بسیار ساده است و سه محدودیت کلیدی برای آن دسته از «پلتفرم‌های دیجیتالی توزیع اپلیکیشن» در نظر می‌گیرد که درآمد سالانه‌شان از ۱۰ میلیون دلار عبور می‌کند. براساس این لایحه، فروشگاه‌های اپلیکیشن «نباید از توسعه‌دهندگان بخواهند که از یک پلتفرم دیجیتالی توزیع اپلیکیشن یا پلتفرم دیجیتالی معامله به‌عنوان حالت انحصاری توزیع محصولات دیجیتالی استفاده کنند». این بخش از لایحه احتمالا بدین معنی است که شرکت‌هایی مثل اپل باید امکان خرید اپلیکیشن‌ها را در خارج از فروشگاه اختصاصی خود فراهم کند.

لایحه‌ی پیشنهادی داکوتای شمالی طرحی ایالتی است و درصورتی عملی شدن، صرفا داکوتای شمالی را متأثر می‌کند

براساس لایحه‌ی جدید، فروشگاه‌های اپلیکیشن «نباید از توسعه‌دهندگان بخواهند از یک سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای خاص به‌عنوان حالت انحصاری پذیرش پول از کاربران به‌منظور دانلود کردن اپلیکیشن یا خریداری محصولی دیجیتالی یا فیزیکی ازطریق اپلیکیشن استفاده کنند».

بخش دوم لایحه آثار متعددی به‌همراه خواهد داشت. برای مثال براساس همین بخش نسخه‌ی iOS بازی فورتنایت می‌تواند پرداخت‌ها را ازطریق سیستم اپیک گیمز مدیریت کند، نه لزوما سیستم اپل. در بخش نهایی لایحه‌ی مجلس سنای داکوتای شمالی آمده است که فروشگاه‌های اپلیکیشن «اجازه ندارند تصمیم توسعه‌دهندگانی را که سراغ استفاده از فروشگاه اپلیکیشن یا سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای جایگزین می‌روند، تلافی کنند».

طرح پیشنهادی جدید به‌عنوان لایحه‌ای ایالتی، فعالیت‌ سرویس‌هایی مثل اپ استور را صرفا در داکوتای شمالی متأثر می‌کند. بااین‌حال تغییراتی که لایحه‌ی داکوتای شمالی به‌دنبال دستیابی به آن‌ها است احتمالا شرکت‌هایی مثل اپل را مجبوربه اعمال تغییرات اساسی در سطح پلتفرم خواهد کرد. این تغییرات ممکن است فرایند توزیع اپلیکیشن را در سطح کشور آمریکا متأثر کنند.

استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای مستقل، اصلی‌ترین درخواستی است که اپیک گیمز در دعوای حقوقی با اپل مطرح کرد. اپیک گیمز در اقدامی خودسرانه، سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای به فورتنایت اضافه کرد و این اقدام به حذف بازی از اپ استور و البته گوگل پلی منتهی شد. اپیک گیمز با سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای در تلاش بود کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور و پلی استور را دور بزند و درآمد حاصل از فروش آیتم‌های داخلی فورتنایت را بالا ببرد. اپیک گیمز دو شرکت اپل و گوگل را به نقض قوانین آنتی‌تراست (ضدانحصار) متهم و در این زمینه بیشتر انتقادات را متوجه اپل کرد؛ زیرا اپل برخلاف گوگل به فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور متفرقه اجازه نمی‌دهد در iOS فعالیت کنند.

آن‌طور که ورج می‌گوید اپل در جلسه‌ی استماعی که به‌تازگی برگزار شده، دفاعیات خود را درمقابل لایحه‌ی داکوتای شمالی ارائه داده است. مهندس ارشد حریم خصوصی در اپل با حضور در مقابل اعضای کمیته‌ی صنعت، تجارت و کار مجلس سنای داکوتای شمالی مدعی شد لایحه‌ی پیشنهاد‌شده آیفون را به نابودی می‌کشاند و «حریم خصوصی، امنیت، سلامت و عملکردی را که درون آیفون گنجانده شده است تضعیف می‌کند».

مهندس ارشد حریم خصوصی اپل می‌گوید این شرکت همواره در تلاش است اپلیکیشن‌های حاوی بدافزار را از اپ استور دور نگه دارد و از این طریق امنیت کاربران آیفون را بالا ببرد؛ او در ادامه می‌گوید: «لایحه‌ی جدید ممکن است از ما بخواهد که به بدافزارها اجاز‌ه‌ی ورود بدهیم».

دیوید هاینمایر هنسون، هم‌بنیان‌گذار Basecamp، در جلسه‌ی استماع اپل شرکت و برخی مباحث را بیان کرده است. او در توییتر می‌گوید اپل تهدیدهای ناشی از لایحه‌ی جدید سنا را بزرگ‌نمایی می‌کند. هنسون مدت‌ها است که از سیاست‌های اپل در قبال اپ استور انتقاد می‌کند.

سناتور جری کلین که وظیفه‌ی ریاست جلسه‌ی استماع اپل را برعهده داشت در این جلسه اعلام کرد همچنان باید درباره‌ی این قضیه فکر شود و فعلا هیچ اقدامی دررابطه‌با لایحه‌ی جدید انجام نمی‌شود. اپل و گوگل فعلا ترجیح داده‌اند درخواست رسانه‌ها برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر را بی‌پاسخ بگذارند.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 1 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
آموزش کسب درآمد آسان از وبسایت

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید