برای بازگشت حس بویایی و چشایی بعد از کرونا چه کنیم؟

برای بازگشت حس بویایی و چشایی بعد از کرونا چه کنیم؟

در اینجا دلیل بروز این علامت شایع کووید ۱۹ ، چگونگی آسیب رسیدن به شما و کارهایی که می توانید برای بازگشت به حالت طبیعی انجام دهید را توضیح خواهیم داد.

 

چه عواملی باعث از بین رفتن بو و مزه در بیماران COVID-19 می شود؟

ریچارد دوتی مدیر مرکز بویایی دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا می گوید ، بیش از 90 درصد بیماران COVID-19 دچار آنوسمی موقتی یا از دست دادن بویایی می شوند. "حداقل در حال حاضر ، ما فکر می کنیم که از دست دادن عمده به دلیل آسیب سلول های حاشیه اپیتلیوم است" ، بافتی که در سقف حفره بینی قرار دارد و نقشی اساسی در تشخیص بو دارد.

 

در حالی که دانشمندان هنوز در حال مطالعه ارتباط بین ویروس کرونا و آنوسمی هستند ، تحقیقات دانشمندان علوم اعصاب دانشکده پزشکی هاروارد ، که در ماه ژوئیه در Science Advances منتشر شد ، نشان می دهد که ویروس باعث آسیب دائمی به سلول های عصبی بویایی مانند عفونت های سینوسی و بیماری های خود ایمنی مانند اسکلروز چندگانه نمی شود.

 

بیماران COVID-19 اغلب در ابتدا حتی از کاهش بویایی آگاهی ندارند و در عوض متوجه می شوند که غذا دیگر آن طور که باید طعم و مزه ندارد. دکتر دوتی می گوید ، اما مسئله اساسی بویایی است. وی می گوید: "برای بیمارانی كه به ما ادعا می كنند كه مشكل چشایی دارند ، از هر 10 مورد 9 نفر عملکرد چشایی طبیعی دارند ، اما آنچه اختلال دارد حس بویایی است.“

 

Doty توضیح می دهد ، "همانطور كه ​​ما غذا را می جوییم و می بلعیم ، پاف مولكول ها از طریق گیرنده های بویایی بالا رفته و به عنوان طعم و مزه شناخته می شوند. اگر بینی خود را نگه دارید و مقداری قهوه بنوشید ، هیچ مزه ی قهوه وجود نخواهد داشت - فقط احساس تلخی یا شیرینی متوجه می شوید "

 

برخی از بیماران مبتلا به آنوسمی ناشی از COVID-19 ممکن است دریابند که غذاها بو یا طعم ناخوشایندی دارند. آنتونی دل سیگنور ، MD ، مدیر جراحی بینی در میدان کوه سینای یونیون در شهر نیویورک ، می گوید که از بیماران COVID-19 شنیده است که شکایت دارند که ”همه چیز بوی بد می دهد"

 

خبر خوب این است که بو و طعم معمولاً برمی گردد ، حتی اگر مدتی طول بکشد. دوتی می گوید: "بیشتر موارد در طی چند ماه بهبود می یابند." اما برای برخی از بیماران بیشتر طول می کشد. علائمی وجود دارد که آنوزمیای طولانی مدت می تواند از ورود ویروس به مغز ناشی شود.

 

دکتر دل سیگنور می گوید: "هنوز مشخص نیست که چرا حس بویایی بعضی افراد طولانی مدت باز میگردد" و اضافه کرد که نوسانات بار ویروسی ممکن است عامل دیگری باشد. خود دل سیگنور در مارس سال گذشته مبتلا به COVID-19 بود ، و در حالی که در طی چند هفته بیشتر حس بویایی او ظاهر شد.

 

از بین رفتن بویایی یا چشایی می تواند خطرات خاصی برای سلامتی ایجاد کند

عدم توانایی بوییدن می تواند نا امیدکننده باشد ، اما این علامت می تواند خطرات جدی تری را نیز به همراه داشته باشد. دل سیگنور می گوید: "اگر دچار از دست دادن بویایی می شوید ، نمی توانید غذای نامرغوب یا نشت گاز را متوجه شوید. "این یک مسئله ایمنی روزمره است."

 

این خسارت می تواند آسیب روحی و روانی نیز به همراه داشته باشد. دوتی می گوید: "برخی از افراد اگر با دوستان یا خانواده خود باشند و نتوانند غذا را بچشند ، افسرده می شوند“ مردم با مشکل خود ارتباط برقرار نمی کنند ، بنابراین یاد می گیرند در مورد آن سکوت کنند. ناتوان می شوند و رفتارهای اجتماعی خود را تغییر می دهند ، بنابراین بسیار منزوی می شوند. "

 

بیمارانی که با آنوسمی دست و پنجه نرم می کنند ، باید حتی پس از زمان بهبودی از COVID-19 یا حتی اگر مطمئن نیستند که عامل این اختلال ویروس است ، باید به مراقبت های پزشکی مراجعه کنند.

 

وقتی غذاها آن طور که باید طعم و بو ندارند ، این راهکار ها را برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز خود امتحان کنید:

دکتر ویتنی لینسنمایر ، استادیار تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه سنت لوئیس میسوری و سخنگوی ویتنام لینسنمایر ، می گوید: وقتی غذا مانند گذشته به نظر جذاب نمی رسد ، توجه به آنچه که می خورید بیش از هر زمان دیگری مهم است."خطر کاهش ناخواسته وزن ، سوء تغذیه و کم آبی نیز وجود دارد ، زیرا افراد از مواد غذایی که می خورند آب دریافت میکنند“

 

دکتر لینسنمایر این استراتژی ها را برای افراد مبتلا به آنوسمیا ارائه می دهد:

 

* اسموتی درست کنید

نوشیدن مقدار مشخصی کالری آسان تر از این است که مجبور شوید نسخه غذایی جامد آن را بخورید.

"داشتن سه وعده غذایی مایع در روز هیچ خطری ندارد و مشکلی به وجد نمی آورد.“

برای تهیه یک اسموتی آسان «از ماست پر چرب ، کره بادام زمینی یا کره مغز دیگری استفاده کنید تا چربی ها و پروتئین های سالم دریافت کنید.

همچنین از میوه های منجمد - میوه های غنی از مواد مغذی مانند توت های مخلوط - و برخی از سبزیجات برگ دار مانند اسفناج یا کلم پیچ توصیه می شود.

مایعات را اضافه کنید ، مثل یک آب میوه 100 درصد یا یک شیر پرچرب. گزینه های دیگری مانند شیر سویا یا شیر جو دوسر نیز خوب هستند و با ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند. "

اضافه کردن دانه های کتان یا دانه های چیا را پیشنهاد شده است: ”آن ها انرژی زیادی دارند و پروتئین ، چربی های سالم و فیبرهای خوبی دارند.“

 

** بافت ها را با هم مخلوط کنید

حتی اگر نمی توانید انواع طعم ها را درک کنید ، باز هم می توانید انواع بافت ها را احساس کنید.

"به عنوان مثال ، ماست با گرانولا میل کنید. وقتی بافت بیشتر باشد مردم از یک وعده غذایی رضایت بیشتری کسب می کنند. "

وعده های غذایی را در دمای اتاق یا در سرما بخورید.

وقتی همه چیز بو یا طعم ندارد دمای پایین تر باعث می شود آن را کمتر احساس کنید و حس بهتری داشته باشید.

 

*** هیدراته بمانید

ما می توانیم مایعات خود را از انواع نوشیدنی ها بدست آوریم: چای ، سوپ و …  همه این موارد در مصرف مایعات کلی ما اهمیت دارد.

 

**** مولتی ویتامین بخورید.

دریافت ویتامین از طریق غذا ایده آل است ، اما اگر کاملاً متفاوت غذا می خورید ، زمان مناسب استفاده از مولتی ویتامین است تا اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق قرص های مولتی ویتامین دریافت می کنید.

 

محققان در حال کشف روش های درمانی برای بازیابی بو و مزه هستند

افرادی که به دلیل COVID-19 حس چشایی و بویایی خود را از دست داده اند و می خواهند نقشی فعال در بهبودی داشته باشند ، می توانند با چند استراتژی در خانه یا با پزشک خود آزمایش کنند.

 

شستشوی بینی با وسایل مخصوص و استفاده از دهانشویه نیز بسیار موثر است

همچنین مصرف روزانه امگا ۳، زینک و Bکمپلکس می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تحت نظر پزشک استفاده از اسپری‌های بینی حاوی کورتون مثل نازونکس یا فلوتیکازون را نیز توصیه می شود.

 

Del Signore همچنین نتایج امیدوار کننده ای را برای بیماران با رویکردی به نام رایحه درمانی مشاهده کرده است. "ما از اسنشال روغن ها به عنوان بوی توان بخش استفاده می کنیم. ما معمولاً از لیمو ، میخک در کنار سه یا چهار روغن مختلف استفاده می کنیم. " گلاب و اوکالیپتوس رایحه های رایجی هستند که باید امتحان کنید. وی گفت: "ما به بیماران می گوییم آن را تنفس كنند و سعی كنیم به یاد بیاورند كه بوی آن چطور است. این می تواند به بازسازی مسیرهای عصبی کمک کند.

 

در اخر باید در انجام این کار صبر و حوصله داشت زیرا ممکن است این امر کمی زمان بر باشد (چند هفته تا چند ماه) و باید این کارها را به صورت مستمر انجام داد.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 5 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
نحوه تست قطعات الکتریکی (2)

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید