چرا باید در سال ۲۰۲۱ زبان پایتون یاد بگیریم؟

چرا باید در سال ۲۰۲۱ زبان پایتون یاد بگیریم؟

برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های جذابی است که طی سال‌های اخیر، علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. مواجهه با چالش‌های گوناگون، حل مساله و رسیدن به نتایج جالب و موثر، فرصت‌های شغلی زیاد و درآمد خوب، از جمله دلایلی هستند که موجب شده‌اند افراد تمایل به ورود به دنیای برنامه‌نویسی و در واقع، برنامه‌نویس شدن داشته باشند.

گاهی پیش می‌آید که افرادی که تازه قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارند یا حتی برنامه‌نویسانی که قصد یادگیری یک زبان جدید را دارند، بر سر چند راهی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند کدام زبان را انتخاب کنند.

در حال حاضر همه در حال صحبت درباره ی زبان برنامه نویسی پایتون هستند که به یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین زبان های برنامه نویسی شده است.

بزرگترین سوال این است که چرا یک برنامه نویس باید پایتون را یاد بگیرد؟

چه برنامه نویس با تجربه ای باشید چه یک برنامه نویس تازه کار ما در این مقاله قصد داریم به شما دلایل یادگیری زبان پایتون را بگوییم.

 

پایتون چیست؟

پایتون زبان برنامه نویسی سطح بالا و در عین حال نسبتا ساده ایست که برای اهداف مختلف در زمینه‌ی نرم افزار کاربرد دارد. این زبان برنامه نویسی، سمت سرور است به این معنا که روی سرور اجرا می‌شود و از این رو برای کار کردن با داده‌های ورودی کاربران، برقراری ارتباط و تراکنش با دیتابیس و سایر سرورها مناسب است.

پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز است که در سال‌های اخیر بیشتر با تمرکز بر استفاده در علم داده مورد توجه قرار گرفته است. همچنین این زبان برنامه نویسی در زمینه‌های یادگیری ماشین، مدل سازی داده، تحلیل داده، هوش مصنوعی و... به لطف منابع و کتاب‌خانه‌های گسترده، کاملاً کاربردی است.

 

از سال ۲۰۱۶، پایتون به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در کالج‌ها و دانشگاه‌ها مبدل شد و از آن زمان تاکنون، پایتون همچنان رو به جلو می‌تازد. پایتون همواره در حال رشد است و سال‌های زیادی است که به رشد خود ادامه داده است. 

 

چرا باید پایتون را یاد بگیریم ؟

اگر این پرسش را یک برنامه نویس مبتدی پرسیده باشد ، سادگی این زبان و سهولت یادگیری آن، دلیل اصلی توصیه به یادگیری پایتون محسوب می‌شود. 

از سوی دیگر اگر یک برنامه نویس با تجربه این پرسش را مطرح کند در پاسخ باید گفت که اهمیت فراگیری پایتون از این رو است که این زبان به سرعت به پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی محاسبات علمی و هوش مصنوعی مبدل شده است.

 

در ادامه به مزایای اصلی و مهم این زبان اشاره خواهیم کرد:

۱- یادگیری آسان

پایتون خیلی ساده است، به این معنی که سینتکس آسان دارد که بسیار شبیه انگلیسی است.

پایتون یک محیط کدنویسی تعاملی دارد که باعث می‌شود کار با این زبان و تست کردن اجرای اسکریپت‌ها در حین یادگیری ساده شود.

هر کسی می تواند کار با پایتون را شروع کند. تنها کافی است صبوری و تمرین خوبی داشته باشید.

برای یادگیری پایتون همین حالا کلیک کنید

۲- در حال رشد و پیشرفت سریع

وب سایت Stack Overflow با توجه به میزان سوالات و بازدیدها، پایتون را به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی با سریع‌ترین رشد اعلام کرده است.

از طرفی وب سایت tiobe (که میزان معروفیت یک زبان برنامه نویسی را با توجه به میزان سرچ‌ آن در 25 موتور جستجوی مختلف مشخص می‌کند) هم پایتون را به عنوان یکی از پررشد‌ترین زبان‌های برنامه نویسی اعلام کرده است و حالا پایتون در این رده بندی در رتبه‌ی دوم و بعد از زبان C قرار دارد.

 

۳- جامعه جهانی بزرگ

اغلب می توانید برای کمک و پشتیبانی به جامعه گسترده جهانی اعتماد کنید. و از آنجا که بسیاری از توسعه دهندگان از پایتون استفاده می کنند ، می توانید به راحتی راه حل هایی برای انواع مختلف مشکلات پیدا کنید.

 

۴- منابع یادگیری زیاد

قطعا تا الان پی بردید که پایتون یک مهارت ارزشمند است. یکی از جذابیت های زبان پایتون این است که ده ها و صدها آموزش ، کتاب و دوره در سطح مبتدی در دسترس است. بنابراین ، شما می توانید با کمترین هزینه یا بدون هیچ گونه هزینه ای این مهارت را یاد بگیرید.

 

۵- کتابخانه های گسترده

پایتون دارای کتابخانه‌های گسترده ای است. تقریبا می شود گفت برای هر موضوعی که بخواهید در رابطه با آن کد بنویسید، کتابخانه ای در پایتون وجود دارد و به شما امکان انتخاب طیف گسترده ای از ماژول های مختلف را با توجه به آنچه برای پروژه خود نیاز دارید ، می دهد. هر ماژول به شما امکان می دهد بدون نوشتن کد اضافی ، یک ویژگی یا قابلیت را به برنامه پایتون خود اضافه کنید.

 

۶- قابلیت اجرا در همه ی سیستم ها

اگر می خواهید یادگیری پایتون را شروع کنید ، دیگر نگران اینکه از چه رایانه و سیستم عاملی استفاده می کنید، نباشید

پایتون می تواند بر روی هر دستگاهی با هر سیستم عاملی اجرا شود.

 

۷- قابلیت انعطاف پذیری

بسته به نوع پروژه هایی که می خواهید در آینده کار کنید ، باید زبان برنامه نویسی مناسب را برای کار انتخاب کنید.

در مورد کارهایی که می توانید با پایتون انجام دهید ، تقریباً مانند بسیاری از زبان های دیگر محدودیت ندارید.

شما می توانید از پایتون برای انواع پروژه های مختلف مانند:

  • ساخت برنامه های وب (Building web applications)
  • انجام تجزیه و تحلیل داده ها (Conducting data analysis)
  • فراگیری ماشین (Machine learning)
  • ساخت بازی ها(Building games)
  • تجسم داده ها (Visualizing data)

 

۸- حقوق و درآمد بالا

توسعه‌دهندگان پایتون از جمله توسعه‌دهندگانی با بالاترین سطح درآمد هستند. به طور خاص، توسعه‌دهندگان پایتونی که در زمینه علم داده، یادگیری ماشین و توسعه وب کار می‌کنند، دارای درآمد بسیار قابل توجهی هستند.

در ایران نیز برنامه‌نویسان پایتون درآمدی از ۴ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان دارند.

 

در مجموع ، پایتون یک زبان برنامه نویسی قوی است که به شما این امکان را می دهد تا پروژه های برنامه نویسی خود را با کارایی بیشتری مدیریت کنید

و در نهایت تصمیم با خودتان است. آیا پایتون را یاد می گیرید؟

 

اگر احساس می کنید امروز آماده شروع یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون هستید پیشنهاد میکنیم این آموزش را از دست ندهید:
آموزش مقدماتی و کاربردی زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

 

 

منبع: مجله رادیب

 

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 2 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
نمایش حضور کاربران در اینستاگرام

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید