پیدا کردن مجله مناسب برای ارسال مقاله

پیدا کردن مجله مناسب برای ارسال مقاله

یکی از مشکلاتی که دانشجویان مقطع ارشد و دکتری و حتی افراد عادی با آن رو به رو هستند، پیدا کردن مجله برای ارسال مقاله می باشد. ما در این مقاله ابتدا اصطلاحات مربوط به این حوزه را معرفی خواهیم کرد و در ادامه بهترین راه برای شناسایی مجلات معتبر را پیش روی شما قرار خواهیم داد.

ارسال مقاله در مجله مناسب

 

اصطلاحات مربوط به فرآیند داوری مقاله:

سابمیت (submit):

به فرآیند ارسال مقاله به مجله مورد نظر، سابمیت کردن مقاله گفته می شود.

ریوایز (revise):

هنگامی که شما یک مقاله را برای یک مجله ارسال (سابمیت) می کنید، مدتی طول می کشد تا مراحل داوری صورت پذیرفته و نتیجه به شما اعلام شود. اگر نتیجه داوری که برای شما فرستاده می شود، مثبت بوده و از شما درخواست هایی در رابطه با مقاله داشته باشند، اصطلاحا گفته می شود که مقاله ریوایز خورده است.

لازم به ذکر است که ریوایز خود به دو دسته ماینر ریوایز (minor revise) و میجر ریوایز (major revise) تقسیم می شود. در حالت اول شما پاسخی نسبت به سوالات داورها ارسال کرده و مجدد فرآیند داوری انجام می شود. اما در حالت دوم از شما خواسته می شود که اصلاحات بنیادین در مقاله انجام دهید و به مجله دیگری سابمیت کنید.

اکسپت (accept):

هنگامی که مقاله شما مورد پذیرش مجله قرار می گیرد، از این واژه استفاده می شود.

ریجکت (reject):

وقتی مقاله توسط مجله مورد نظر رد می شود، این اصطلاح مورد استفاده قرار می گیرد.

آندر ریویو (under review):

هنگامی که مقاله تحت داوری قرار می گیرد از این اصطلاح استفاده می شود. در بعضی مجلات از عبارت هایی نظیر peer review نیز استفاده می شود.

 

اصطلاحات مهم مربوط به ویژگی های مجلات:

ایمپکت فاکتور (impact factor):

برای مقایسه مجلات از شاخصی به نام IF (impact factor) استفاده می شود. این متغیر از تقسیم تعداد کل ارجاعات مجله در دو سال گذشته بر تعداد مقالات در همان دو سال حاصل می شود. به عنوان نتیجه، هر چه مقدار این پارامتر برای یک مجله بیشتر باشد، مجله اعتبار بیشتری خواهد داشت.

کوآرتایل (quartile):

مجلات در زمینه های مختلف نظیر مهندسی، پزشکی و ... مقایسه و در چهار دسته (چارک) به صورت (q1 - q4) تقسیم بندی می شوند. q مخفف کلمه quartile می باشد. مجلاتی که در دسته q1 قرار دارند، از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.

انتشارات:

انتشارات مختلفی وجود دارد که هر یک شامل چندین مجله می باشد و در زمینه های علمی مختلف و متفاوتی فعالیت می کنند. از جمله آن ها می توان به IEEE، Elsevier، Springer Wiley، Talor & Francis و ... اشاره کرد. به عنوان مثال، انتشارات IEEE در زمینه مهندسی برق، الکترونیک، محاسبات و زمینه های مرتبط با فناوری فعالیت می کند و از اعتبار بسیار بالایی بهره می برد.

 

پیدا کردن مجله مناسب برای ارسال مقاله:

برای پیدا کردن مجله برای ارسال مقاله، راه های مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین راه ها این است که شما مقالات زیادی در رابطه با موضوع مورد نظر خود مطالعه کرده و سپس به نگارش مقاله بپردازید. بنابراین می توانید مجله را با توجه به مجلات مربوط به مقالات خوانده شده و متانسب با موضوع تخصصی مورد بررسی بیابید.

راه دیگر این است که به وب سایت های جستجوگر که در زیر به آن ها اشاره شده مراجعه کنید. در هر یک از روش های زیر باید یکسری از مشخصات مقاله نظیر چکیده، موضوع، کلمات کلیدی، مراجع و ... را بارگذاری کرده و کلید جستجو را بفشارید. در ادامه مجلات متناسب با محتوای بارگذاری شده پیشنهاد شده و شما می توانید اطلاعات مربوط به آن ها از جمله آدرس مجله را استخراج کنید.

ارسال مقاله

لازم به ذکر است که مجلاتی که سایت های مذکور به منظور پیدا کردن مجله برای ارسال مقاله پیشنهاد می دهند دارای وجود خارجی بوده و از اعتباری خوبی برخودار هستند. بنابراین می توانید به اطلاعات استخراج شده از این مراجع اعتماد داشته باشید. به عنوان نکته آخر باید متذکر شد که اگر به دنبال تقویت رزومه خود هستید، حتما به سراغ مجلات q1 یا q2 بروید. البته باید کار پژوهشی شما نیز از اعتبار و نوآوری بالایی برخوردار باشد.

در انتها امیدوار هستیم که مطالب ارائه شده در این مقاله مفید واقع شده و بتواند در راه گسترش علم کمک شایانی به شما عزیزان کرده باشد.

نویسنده:  مهدی ستوده

مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 3 امتیاز , میانگین امتیازات 4.66 از 5 میباشد )
از هشتگ برای بازاریابی توییتر استفاده کنید

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید