جایزه ادبی جلال آل‌احمد چیست؟

جایزه ادبی جلال آل‌احمد چیست؟

جایزه ادبی جلال آل‌احمد یک جایزه ادبی دولتی است که به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده است. این جایزه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره خود را در سال‌روز تولد جلال‌آل‌احمد، نویسنده مشهور ایرانی و از بزرگترین روشنفکران معاصر جهان آغاز کرد. مؤسسه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار است در آذرماه هر سال جشنواره جایزه ادبی جلال آل‌احمد؛ گران‌ترین جایزه ادبی ایران را برگزار کند. هدف از اهدای جایزه، ارتقای زبان و ادبیات ملی دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو است.

در این اینفوگراف چگونگی شکل‌گیری جایزه ادبی جلال آل احمد بیان شده است.

 

اینفوگراف چگونگی شکل‌گیری جایزه ادبی جلال آل احمد

 

در سال ۹۶ دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزار شد. مراسم اختتامیه این دوره در ۱۶ دی‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جواد، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد، در تالار وحدت برگزار شد.
در دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد بیش از ۱۶۰۰ اثر بررسی شده و هیئت‌های داوری برترین‌های بخش‌های مختلف را به شرح اعلام کردند.
در بخش یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی، کتاب‌های «سرگذشت کارنامه کارآفرینان ایرانی» نوشته رضا یادگاری و مهشید ثنایی‌فرد، «پنجره‌ای به گذشته» نوشته مهراد مهرجو و متین غفاریان، «برج سکوت» از حمیدرضا منایی، «سایه اژدها» اثر محمدعلی گودینی، «میر نامیرا» از میکائیل عظیمی، «شازده حمام» نوشته محمدحسین پاپلی‌یزدی و «نفحات نفت» نوشته رضا امیرخانی برگزیده شدند.
در بخش نقد ادبی، داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه برگزیده ندیدند و تنها چند اثر شایسته تقدیر دانستند که عبارتند بودند از «بلاغت از آتن تا مدینه» نوشته داوود عمارتی‌مقدم و «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی».
در بخش مستندنگاری نیز هیئت داوران برگزیده‌ای را انتخاب نکرد و کتاب «آنک پاریس» میرجلال‌الدین کزازی و «سفر دیدار» نوشته محمدرضا توکلی‌صابری به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
در بخش داستان کوتاه، هیئت داوران اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکرد و ضمن تجلیل از داریوش احمدی، مجموعه داستان کوتاه «اسم شوهر من تهران است» اثر زهره شعبانی را شایسته تقدیر معرفی کرد.
در بخش رمان و داستان بلند، اعضای هیئت داوران، کتاب‌های «این خیابان سرعت گیر ندارد» اثر مریم جهانی و «بی‌کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان را به عنوان برگزیده و برنده مشترک ۳۰ سکه جشنواره معرفی کردند.

منبع:  مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 15 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
بهترین راه برای رهایی از شر جوش های سر سیاه

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید