نرم افزار های لازم برای فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس

نرم افزار های لازم برای فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس

حتما شما هم درباره فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس چیزهای زیادی شنیده اید و میدانید که اکثریت سایت های وردپرس در ایران از طریق فارسی سازی قالب و افزونه کسب درآمد اینترنتی دارند. حال اگر شما می خواهید وارد دنیای فارسی سازی و ترجمه پوسته و پلاگین های وردپرس شوید به یک سری نرم افزار ها و ابزار های جانبی نیاز دارید.

 

 

برای یادگیری کامل قدم به قدم 0 تا 1000 دوره آموزش فارسی سازی قالب و افزونه وردپرس را مشاهده کنید.

 

 

 

نرم افزار و ابزار های مورد نیاز برای ترجمه و فارسی قالب و افزونه های وردپرسی

 

برای شروع کار شما ابتدا نیاز به دانش مقدماتی نه حرفه ای , در زمینه html , css و php دارید. البته زبان php و زبان html رو بلد نباشید مشکلی نیست چون زیاد بهش کاری نداریم. بیشتر مراحل کار از طریق فایل CSS قالب که تخصص کمی نیاز داره و فایل ترجمه هست که اونم نیاز به تخصص خاصی نداره. با این دانش شما می توانید وارد مراحل ترجمه پوسته های و پلاگین های وردپرس بشید. برای یادگیری این زبان ها می تونید به لینک های زیر سر بزنید

نرم افزار ویرایشگر متن برای تغییر کدهای قالب

در ابتدا شما نیاز به یک ویرایشگر متن برای ویرایش و اضافه کردن کدهای لازم به قالب دارید. ویرایشگر متن مثل notepad که ساده ترین برنامه کدنویسی و ویرایش کردن متن می باشد. پیشنهاد می کنم از یک نرم افزار پیشرفته تر استفاده کنید مثل notepad++ , Atom , sublimText , PHP Storm و .... اینا نرم افزار های برنامه نویسی قدرتمندی هستن که می تونید از اونها برای شروع فارسی استفاده کنید. توجه داشته باشید فقط یکی نیاز داریم و نیازی نیست همه این برنامه رو روی سیستم خود نصب کنید.

 

 

ما از طریق این ویرایشگر می توانیم فایل های مربوط به فایل و افزونه رو باز کرده و ویرایش کنیم.

 

 

 

 

فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس

نرم افزار ترجمه لغات و اصطلاحات قالب poedit

برنامه بعدی برای ترجمه قالب و افزونه برنامه ای هست به اسم پوادیت Poedit که کار این برنامه ویرایش فایل زبان قالب هست. هر قالب وردپرس و افزونه وردپرسی دارای فایل زبان می باشد که به صورت پیش فرض انگلیسی هست. با استفاده از نرم افزار poedit می توان فایل ترجمه قالب ها و افزونه ها رو باز کرده و ویرایش کرد. فقط با این نرم افزار می توان این کار را انجام داد. این نرم افزار دارای دو نسخه رایگان و غیر رایگان می باشد که می توانید از سایت های دانلودی دریافت کرده و اون و فعال سازی کنید.

راه اندازی وب سرور خانگی برای راحتی کار

حتما شما هم میدانید که برای راه اندازی وب سایت نیاز به هاست و دامنه می باشد که بتوان یک سایت راه اندازی کرد. ما برای راحتی کار باید روی کامپیوتر خود محیطی ایجاد کنیم که بتوانیم کارهای فارسی سازی و ترجمه را روی سیستم خود انجام دهیم. علاوه ب  این کار بر روی هاست کمی سخت بوده و کارها به کندی پیش خواهند رفت. 

از آنجایی که فایل های php به صورت پیش فرض در سیستم عامل ها قابل اجرا نیست باید محیطی شبیه به هاست روی کامپیوتر خود ایجاد کنیم تا بتوانیم فایل های php و وردپرس را روی سیستم پیاده سازی کنیم. برای این منظور دو نرم افزار قدرتمند به نام های Xampp و Wamp داریم که شما می توانید با نصب یکی از این برنامه ها روی کامپیوتر خود یک وب سرور خانگی ایجاد کنید.

نصب وردپرس برای راه اندازی پوسته و پلاگین

بعد از ایجاد وب سرور خانگی با نصب نرم افزار هایی که در بالا نام برده شد لازم است وردپرس را راه اندازی کنید. نصب وردپرس روی وب سرور خانگی به اصطلاح ( نصب وردپرس روی لوکال هاست ) نامیده می شود. مراحل نصب وردپرس روی هاست و لوکال هاست هیچ فرقی با هم ندارند و به یک شکل مراحل نصب و راه اندازی وردپرس پیش خواهد رفت. پس اقدام به دانلود وردپرس کرده و اون و روی وب سرور یا همان لوکال هاست خود نصب کنید.

یک قالب وردپرس یا افزونه برای فارسی سازی

بعد از نصب وردپرس, شما لازم دارید یک قالب وردپرس یا یک افزونه وردپرس برای فارسی سازی و ترجمه انتخاب کنید. شما می توانید قالب و افزونه ها را رایگان را از مخزن وردپرس به آدرس wordpress.org دریافت کنید. و یا برای خرید و استفاده از قالب و افزونه های پولی و پرمیوم می توانید قالب های انگلیسی و خارجی را از سایت themeforest.net تهیه کرده و برای افزونه ها از طریق سایت codecanyon.net اقدام به خرید کنید.

وب سایت فارسی که قالب و افزونه های وردپرس رو اماده سازی می کنه رو از طریق لینک سایت فایل مارکت رادیب را مشاهده کنید. که نمونه فارسی تم فارست و کدیکانیون می باشد.

بعد از انتخاب قالب و افزونه , اونا رو روی وردپرس که روی لوکال هاست نصب کردید راه اندازی کنید.

نرم افزار های فارسی سازی و ترجمه قالب و افزونه های وردپرس

شروع فارسی سازی و ترجمه

برای شروع کار بعد از نصب قالب و افزونه, شما می توانید اول قالب را راستچین کرده و بعدش فایل ترجمه را بومی سازی کنید. هیچ فرقی نمی کند پس به اختیار خود یکی از مراحل رو انتخاب کنید.

راستچین کردن قالب وردپرس

برای راستچین کردن قالب شما نیاز به دانش مقدماتی در زمینه CSS دارید. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد. هر قالب وردپرس یک فایل در پوشه اصلی قالب به نام style.css دارد. این فایل شامل استایل ظاهری سایت می باشد. گاها برخی طراحان یک پوشه به نام css داخل پوشه قالب قرار میدهند که داخل آن چندین فایل CSS مختلف قرار داده شده. این به این معنی می باشد که برخی کدهای مربوط به استایل و ظاهر سایت داخل اون فایل ها قرار گرفته.

برای راستچین سازی قالب ما می توانید کدهای داخل فایل های CSS قالب را مستقیم ویرایش کنیم. به این روش راستچین سازی قالب وردپرس غیر استاندارد گفته میشه که روش خوبی نیست. اما برای روش استاندارد شما باید داخل پوشه اصلی قالب کنار فایل style.css یک فایل با نام rtl.css ایجاد کنید. و کدهای لازم را داخل این فایل به صورت دستی وارد کنید. یعنی کدهایی که قرار هست ویرایش کنیم رو داخل این فایل قرار میدیم و تغییرات رو روی اون اعمال می کنیم.

وقتی شما یک سایت روی لوکال هاست با قالب مورد نظر راه اندازی کردید می توانید با وارد کردن آدرس localhost در آدرس بار مرورگر خود سایت راه اندازی شده را ببینید. اگر با مرورگر کروم در حال مشاهده سایت هستید می توانید روی قسمت های چپ چین راست کلیک کرده و گزینه inspect elemt رو انتخاب کنید تا یک نوار پایین مرورگر برای شما ظاهر بشه. با کلیک روی کدهای بخش های مختلف یک کادر آبی رانگ دور بخش های مختلف ظاهر میشود که به معنای انتخاب شدن اون بخش می باشد.

شما با انتخاب هر بخش می توانید در سمت راست کدهای استایل اون رو مشاهده کنید. که به فرض وقتی لوگو را انتخاب می کنیم استایلش مربوط به چپ چین بودن هست. مثلا برای یک لوگو که در سمت چپ قرار دارد ممکن است همچین کدی را مشاهده کنید.

.logo{
float: left;
margin-left: 20px;
padding-right: 15px;
}

حال شما باید این کد را کپی کرده و داخل فایل rtl.css قالب خود قرار دهید و اون رو به شکل زیر تغییر دهید.

.logo{
float: right;
left: auto;
margin-right: 20px;
margin-left: auto;
padding-right: 0;
padding-left: 15px;
}

به همین راحتی بخش مورد نظر به سمت راست شناور میشه. کلیه بخش های دیگه هم دقیقا به همین شکل می باشد.

ترجمه فایل زبان قالب وردپرس

برای ترجمه فایل زبان, داخل پوشه هر قالب و افزونه وردپرسی یک پوشه به نام lang یا languages وجود دارد که فایل زبان داخل این پوشه قرار دارد. داخل این پوشه یک فایل با نام قالب با فرمت pot قرار دارد. مثلا academy.pot شما باید این فایل را تغییر تام بدید تا بتونید با نرم افزار poedit اون رو باز کنید. هر زبانی باید نام منحصر بفرد خودش را داشته باشد. یعنی برای زبان فارسی شما باید این فایل را به fa_IR.po تغییر نام بدید. در این صورت وقتی فرمت فایل به po تغییر کرد با نرم افزار poedit قالب اجرا خواهد بود.

---

اگر بعد از تغییر نام فایل مورد نظر رو با برنامه پو ادیت باز کنید میبینید که کلی لغت های انگلیسی داخل اون قرار گرفته. با کلیک روی هر لغت در قسمت پایین دو ناحیه برای شما ظاهر میشه که ناحیه اول مربوط به اصطلاح انگلیسی هست و در ناحیه دوم شما باید معنی اون لغت رو وارد کنید. بعد از اتمام کار ترجمه شما باید فایل رو ذخیره کنید. هنگام ذخیره کردن فایل fa_IR.po به صورت خودکار در کنار این فایل یک فایل جدید با نام fa_IR.mo ایجاد میشه و ترجمه شما داخل این فایل هم ذخیره میشه. توجه داشته باشید بعد از ترجمه فایلی که با فرمت mo ایجاد میشه مهم هست. یعنی این فایله که سبب میشه لغات ترجمه بشن. حتی اگر بعد از ترجمه فایل با فرمت po را حذف کنید باز هم ترجمه روی قالب اعمال میشه. پس فایل با فرمت mo مهم می باشد. 

 

---

 

بعد انجام مراحل ترجمه و ذخیره فایل می توانید وارد سایت بشید و لغات ترجمه شده خودتون رو مشاهده کنید.

 

توجه داشته باشید: فایل زبان در افزونه داستانش کمی متفاوت هست. یعنی نام فایل زبان با نام فایل زبان قالب کمی فرق می کنه. برای افزونه ابتدا باید اسم افزونه نوشته بشه و در انتها فرمت مروبط به زبان هر کشور مثلا اگر نام افزونه ما academy باشه نام فایل زبان به صورت academy-fa_IR.po خواهد بود. یعنی باید اسم افزونه حتما اول قرار بگیره در غیر اینصورت فایل ترجمه توسط افزونه شناسایی نخواهد شد.

نتیجه گیری

در این مقاله نرم افزار های مورد نیاز برای فارسی سازی قالب و افزونه های وردپرس سعی شد که مراحل انجام کار قدم به قذم توضیح داده بشه. شما می توانید با کمی تمرین و تکرار به راحتی انواع قالب و افزونه های وردپرسی را ترجمه و فارسی سازی کنید.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 5 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
پایتون بهترین ابزار کلان داده ( بیگ دیتا )

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید