آیا می خواهید از مغز خود مراقبت کنید؟ قدم بزنید

آیا می خواهید از مغز خود مراقبت کنید؟ قدم بزنید

تحقیقات جدید نشان می دهد پیاده روی می تواند تغییرات مثبتی در ماده سفید (یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است که بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می‌دهد) در افراد مسن ایجاد کند.

 

یک مطالعه جدید نشان داد که شش ماه پیاده روی سریع و منظم منجر به بهتر شدن تناسب قلب و عروق و بهبود ماده سفید و حافظه می شود.

در حدود 30 سالگی ، بدن شما به طور طبیعی شروع به از دست دادن توده عضلانی و تراکم استخوان می کند ، و در حدود 40 سالگی ، مغز شما شروع به کاهش حجم می کند(حدود 5 درصد در هر دهه). طبق تحقیقات BrainFacts.org ، برخی تحقیقات نشان می دهد که توانایی نگهداری اطلاعاتی مانند رمز عبور یا نام خیابان در دهه سی سالگی شروع به کاهش می کند.

 

یک مطالعه جدید نشان داد که شرکت کنندگانی که شش ماه پیاده روی سریع را پشت سر می گذارند ، در مقایسه با افرادی که برای همان زمان تمرینات کششی و تعادل را انجام می دهند ، آمادگی قلبی عروقی و بهبود ماده سفید و حافظه را تجربه می کنند.

 

آیا ورزش می تواند به جلوگیری از زوال عقل یا از دست دادن حافظه کمک کند؟

اگرچه این مطالعه اولین بار نیست که نشان می دهد فعالیت بدنی باعث ایجاد تغییرات مثبت در مغز می شود، اما بیشتر این مطالعات ، در بررسی منتشر شده در دسامبر سال 2020 ، به بررسی ماده خاکستری پرداختند ، که لایه بیرونی مغز را تشکیل می دهد و غلظت بالایی از سلول های عصبی دارد.

 

به گزارش MedlinePlus ، این تحقیق جدید بر روی بخشی از مغز به نام ماده سفید متمرکز شده است که در بافت های عمیق مغز یافت می شود و حاوی رشته های عصبی است. هر دو ماده سفید و خاکستری برای عملکرد طبیعی مغز لازم هستند.

 

آندره مندز کلمنارس ، دانشجوی دکترای علوم اعصاب علوم دکتری دانشگاه دانشگاه کلرادو و نویسنده اصلی مطالعه جدید ، می گوید: "لامپ ماده خاکستری است و تمام سیم های برق داخلی که آن را در خانه شما متصل می کنند ماده سفید هستند.“

 

از آنجا که ثابت شده ماده سفید هم در پیری سالم و هم در زوال عقل از بین می رود ، بنابراین تعیین اینکه آیا این روند می تواند کند یا حتی معکوس شود ، بسیار مهم است. با توجه به مزایای اثبات شده ورزش هوازی بر عملکرد شناختی ، محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا فعالیت بدنی می تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت در ماده سفید شود.

 

پیاده روی به با پیشرفت ماده سفید همراه بود

در این مطالعه 247 شرکت کننده با سن بالاتر از 60 ، 68 درصد زن و سالم و بدون سابقه مسائل عصبی مانند زوال عقل یا سکته مغزی شرکت داشتند. اقدامات اولیه در مورد حافظه ، مهارت های پردازش و تناسب قلب و تنفس در ابتدای مطالعه همراه با اسکن مغز MRI ​​، برای اندازه گیری سلامت و عملکرد ماده سفید انجام شد.

 

شرکت کنندگان در گروه ها قرار می گرفتند و سه بار در هفته به مدت شش ماه با هم ملاقات می کردند ، یک گروه برای پیاده روی سریع 40 دقیقه ای ، دیگری که در تمرینات کششی و تعادلی تحت نظارت شرکت می کرد ، و گروه دیگر که رقص یاد می گرفت و تمرین می کرد. در پایان هر مرحله ، آزمایشات مغزی و تصویربرداری تکرار شد.

 

محققان دریافتند که پیاده روی کننده ها و رقصندگان پس از شش ماه فعالیت منظم ، از سلامت کلی قلب و عروق برخوردار هستند. در حالی که هر دو گروه شواهدی از تغییرات مثبت در ماده سفید داشتند ، این تغییرات در میان پیاده روی کننده ها شیوع بیشتری داشت. تصاویر MRI نشان داد که قسمت های خاصی از مغز بزرگتر به نظر می رسند و ضایعات بافتی (نشانه آسیب به مغز) کوچک شده است.

 

"ما فکر می کنیم این یافته ها مهم هستند زیرا مناطقی که مشاهده کردیم گاهی در برابر پیری یا زوال عقل آسیب پذیر هستند. این به ما می گوید که ماده سفید قابل انعطاف است و حتی در مناطقی که به پیری یا بیماری حساس هستند ، باز هم می توانید پاسخی به یک مداخله ورزشی مشاهده کنید. "

 

گروه پیاده روی تنها گروهی بودند که تغییرات ماده سفید با حافظه بهتر همراه بود. این ممکن است به این معنی باشد که اثرات ورزش هوازی محرک اصلی مزایای ماده سفید است.

 

آنچه برای قلب شما خوب است برای مغز شما نیز مفید است

کالمنارس می گوید:"ورزش منظم که ضربان قلب را سریع تر می کند برای قلب شما مفید است و آنچه برای قلب مفید است برای مغز مفید است."

 

وی توضیح می دهد که ورزش می تواند اکسیژن و جریان خون را به تمام قسمت های بدن ، از جمله مغز افزایش دهد. "این می تواند فشار خون را بهبود بخشد ، که بسیار مهم است. فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل خطر زوال عقل و بیماری های عصبی است.

 

کالمنارس می گوید: فعالیت بدنی منظم همچنین با بهبود خواب و کاهش استرس در ارتباط است ، که همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر مغز بگذارد.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 4 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
معرفی کتاب رهایی از زندان ذهن

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید