NFT یعنی چه و چگونه آن را ایجاد و از آن کسب درآمد کنیم؟

NFT یعنی چه و چگونه آن را ایجاد و از آن کسب درآمد کنیم؟

همان طور که در حریان هستید ، هنر دیجیتال در حال ورود به دنیای جدیدی است که همه چیز آن بر پایه فناوری‌های دیجیتال است و شما تمامی اطلاعات آفلاین یا اثرهای هنری که با دست کشیده‌اید را به صفرو یک‌های دنیای دیجیتال تبدیل می‌کنید تا نه تنها ماندگاری اثر شما دائمی شود، بلکه امکان فروش آن بر پایه فناوری که توکن غیرقابل‌ معاوضه NFT نام دارد و روی زنجیره بلوکی کار می‌کند انجام شود. حتما شما هم مثل همه این روزها کلمه‌ی NFT را زیاد شنیده اید. کلمه‌ی NFT یکی از واژگان پر جستجوی این روزهای دنیای ارز دیجیتال است که بر پایه ای اتریوم بنا شده است. حتما شنیدید که هیچکس، رپر ایرانی، کاور آهنگ خودش را در قالب NFT به قیمت 190 اتریوم به فروش رسانده است. NFT یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در حوزه‌ی رمز ارزهاست. ما در این مقاله اطلاعات کاملی در این خصوص خدمت شما ارائه خواهیم کرد تا با مفهوم NFT بیشتر آشنا شوید.

توکن غیرقابل‌معاوضه چیست؟

NFT سرنام Non-Fungible Token به معنای توکن غیرقابل‌معاوضه و به نوعی سندی است که هویت و اعتبار یک اثر را ثابت می‌کند. در دنیای واقعی، آثار کلاسیک هنری، اشیای قدیمی ارزشمند و تاریخی در حراجی‌ها خرید و فروش می‌شوند و توسط کارشناسان اصالت و ارزش آن‌ها تایید می‌شود. در شکل زیر فایل گیفت Flying Cat را مشاهده می‌کنید که بر پایه زیرساخت NFT به ارزش 600 هزار دلار به فروش رسید.

NFT اکنون همان عملکرد حراجی‌های سنتی را دارد، با این تفاوت که این فرایند را برای عناصر دیجیتالی انجام می‌دهد. به‌طوری که آثار هنری مبتنی بر فرمت فایلی GIF ،JPEG ،MP3 و هر فرمت دیگر را تایید کرده و برای آن‌ها یک گواهی منحصربه‌فرد‌بودن ارایه می‌کند. این فناوری نوع جدیدی از مالکیت برای فایل‌های دیجیتال است که تا قبل از این دستیابی به آن فراهم نبود. NFTها قابلیت خرید یا فروش را دارند و مثل اشیای فیزیکی امکان از میان رفتن آن‌ها وجود دارد. ‌یکی از مزایای بزرگی که زنجیره بلوکی به ارمغان آورد، ارایه زیرساخت NFT برای همه افرادی است که به اینترنت دسترسی دارند و دوست دارند در قالب تراکنش شفاف برای یک اثر هنر قیمت‌گذاری کرده و سپس آن‌ را به فروش برسانند.

چگونه NFT ایجاد کنیم؟

در اولین مرحله باید یک فایل اثر دیجیتال برای NFT خود بسازید. روش مشخص و خاصی برای ساخت قطعه‌های هنری وجود ندارد که بتواند به NFT تبدیل شود. اگر فروشگاه از فرمت فایلی مدنظرتان که ساخته‌اید پشتیبانی کند، آن‌گاه قادر به تبدیل اثر به NFT هستید. رویکرد فوق دنیایی جدید را برای محتوایی به‌وجود می‌آورد که بتواند به پول تبدیل شود. هر تصویر و فایل با فرمت‌های TXT ،JPG ،PNG ،MP3 یا GIF را می‌توان روی زورا یا ریربل به NFT تبدیل کرد.

در ادامه تجربه رابرت مارتین (Robert Martin) از حضورش در بازار NFT را برای شما نقل می‌کنیم. او نحوه‌ ساخت NFT خود را این‌گونه شرح می‌دهد که چگونه با الهام از قطعه‌ هنری کمدین اثر مائوریزیو کاتلان (Maurizio Cattelan) توانسته اولین NFT‌ خود را تنها در چند دقیقه ایجاد کند. اثر کاتلان که از یک موز و نوار چسب ساخته شده بود، به قیمت 120 هزار دلار در گالری Art Basel میامی فروخته شد. نویسنده‌‌ مقاله می‌گوید:

تصمیم گرفتم که اثر هنری کاتلان را به‌صورت دیجیتال بازسازی و سعی کنم آن را با همان قیمت روی بلاک‌چین بفروشم. ابتدا صفحه‌ای با ابعاد ۱۶:۹ در ادیتور آنلاین Kapwing ایجاد کردم که به‌عنوان دیوار در اثر عمل می‌کرد. سپس ایموجی موزی را پیدا کردم و آن را در مرکز بوم قرار دادم. سپس با استفاده از امکان جست‌وجو در کاپوینگ، فایل PNG نوار چسب را یافتم و آن را در مرکز تصویر روی موز قرار دادم. سپس از تصویر خروجی گرفتم و آماده‌ ضرب اولین NFT‌ خود شدم.

در مرحله دوم، باید قیمت اثر هنری خود را تعیین کنید و آن‌را در فهرست فروشگاهی قرار دهید. دانلود تصویر از کاپوینگ و اضافه ‌کردن آن به ریربل برای ضرب NFT‌ به‌سادگی آپلود ویدئو در یوتیوب است. ابتدا روی گزینه‌ Create در گوشه‌ی بالا سمت راست وب‌سایت Rarible کلیک کنید. پلتفرم از شما درباره تکی یا مجموعه‌ بودن اثر سؤال می‌کند. پس از انتخاب تصویر و قیمت آن، کارمزد ساخت NFT را بپردازید. اثر شما پس از چند ثانیه روی فروشگاه قرار می‌گیرد. بعد از آن‌که اثرتان در فهرست مزایده قرار گرفت، هر فردی می‌تواند آن‌را پیدا کند و برایش پیشنهادی بدهد. بنابه دلایلی، برخی از پلتفرم‌ها از سازندگان می‌خواهند پلتفرم را هر دفعه برای پیشنهادها بررسی کنند و وقتی پیشنهاد جدیدی می‌آید، به خالق اطلاعی نمی‌دهند. البته این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

قابلیت پیداشدن اثر در فروشگاه‌های اصلی تفاوت دارد، بنابراین احتمالا باید اثرتان را تبلیغ کنید. اکثر فروشگاه‌های NFT مانند Rarible، Zora و Superrare حساب Discord یا جامعه‌ کاربران مرتبطی دارند که به تلاش شما برای تبلیغ و فروش کمک می‌کنند.

چرا ساخت NFT هزینه‌بر است؟

برای تبدیل محتوا به NFT، یک کوین دیجیتالی جدید در زنجیره بلوکی باید ضرب شود. تولید این کوین نیازمند وظایف محاسباتی پیچیده و درگیر‌شدن تمام کامپیوترهای شبکه است. برای استفاده از شبکه‌ اتریوم برای ضرب NFTها باید کارمزد مربوط به صرف انرژی برای محاسبات را بپردازید. این کارمزد نوسان دارد و گاهی اوقات این هزینه از قیمت فروش اثرتان بیشتر می‌شود.

ساخت NFT و هزینه های آن

این کارمزدهای مشکلی برای توسعه‌ فناوری NFT است و انتظار می‌رود در آینده قیمت‌های معقولانه‌تری برای آن ارایه شود. صندوق‌هایی برای پوشش این کارمزدها برای هنرمندان NFT تازه‌کار در حال ظهور است و تا زمانی‌که بازار راهی برای کاهش قیمت‌های پیدا کند، وجود آن‌ها ضروری است.

آثار چگونه به NFT تبدیل می‌شوند؟

فرایند تبدیل آثار به NFT در قالب مفهومی به‌نام ضرب‌کردن انجام می‌شود که اشاره به عمل ساخت کوین جدید در زنجیره بلوکی دارد تا برای همیشه دسترسی به محتوا در قالب فایل تصویری فراهم شود. هنرمندان با ضرب NFT جدید‌، کمیسیونی درونی به توکن ضمیمه می‌کنند که بین 10 تا 30 درصد است. هر زمان اثر آنان فروخته شود، این حق کمیسیون به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

آیا همه می‌توانند آثار خود را به NFT تبدیل کنند؟

اکنون هنرهای دیجیتال، آهنگ‌ها، دستورهای پخت و حتا استارتاپ‌ها در فهرست فروشگا‌ه‌های NFT هستند و با توجه به این‌که با یک فناوری نوپا روبرو هستیم، هنوز قوانین محدودکننده‌ کمی در زمینه استفاده از NFT وجود دارد.

برای شروع به کار و استفاده از NFT به چه چیزی نیاز داریم؟

خوشبختانه برای بهره‌مندی از قابلیت‌های NFT نیازی به دانش پیچیده فنی در ارتباط با ارزهای دیجیتال ندارید و تنها به ابزارهایی مثل کیف پول دیجیتال و مقداری اتر که رمزارز شبکه‌ اتریوم است نیاز دارید. اگر مشکلی از بابت دسترسی به این ابزارها ندارید، روند انجام کارها ساده خواهد بود، به‌طوری که تمامی این فرایندها در در چند دقیقه از طریق گوشی همراه قبل انجام است. در ادامه نحوه‌ ساخت کیف پول، خرید ETH و اتصال کیف پول به بازار NFT را نشان می‌دهیم.

به‌طور کلی این فرایند در سه مرحله راه‌اندازی کیف‌پول دیجیتال اتریوم، خرید مقداری اتر و اتصال کیف پول به بازار NFT انجام می‌شود.

گام اول، راه‌اندازی کیف‌پول دیجیتال اتریوم

قدم اول برای ورود به NFT، ساخت کیف‌پول دیجیتال است که اجازه ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال را می‌دهد. به‌طوری که امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال یا استفاده از آن در ارتباط با NFT را امکان‌پذیر می‌کند. این کیف پول دیجیتال به شما اجازه می‌دهد به فروشگاه‌های NFT وارد شوید و در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کنید. در حال حاضر بالغ بر صد پلتفرم در این حوزه وجود دارد که برای ذخیره‌ ارزهای دیجیتال والت در دسترس کاربران قرار دارند. تمامی این کیف‌پول‌های با NFT و برنامه‌های زنجیره بلوکی قابل استفاده هستند. با این‌حال دو مورد والت کوین‌بیس (Coinbase) و والت کوین بیس پیچیدگی کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارند.

گام دوم خرید مقداری اتریوم

در بیشتر فروشگاه‌های دیجیتال، برای تبدیل محتوای خود به NFT، کارمزدهایی باید پرداخت کنید. برای شروع باید مقداری رمزارز اتر (ETH) بخرید تا بتوانید هزینه اولیه ساخت NFT را پرداخت کنید. 

گام سوم اتصال کیف پول به بازار  NFT

هنگامی که کیف پول را آماده کردید و اتریوم موردنیاز را نیز خریداری کردید، در مرحله بعد باید فروشگاهی را انتخاب کنید که قصد دارید NFT در آن ایجاد کرده و به فروش برسانید. اگر تازه‌وارد در این زمینه هستید، سایت Rarible گزینه مناسبی است، زیرا راهکار ساده‌ای برای این منظور ارایه می‌کند. برای متصل کردن کیف پول به ریربل، سایت مذکور را باز کنید و از گوشه سمت راست صفحه Connect را کلیک کنید.

اتصل کیف پول در NFT

NFTها را باید در کجا به فروش برسانیم؟

هرچه NFT محبوب‌تر شود، فروشگاه‌های بیشتری از آن پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال، مهم‌ است در ارتباط با فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در این زمینه آشنا باشید تا بتوانید آشنا می‌شوید تا بتوانید آگاهانه‌تر فروشگاهی برای فروش اولین NFT خود انتخاب کنید.

فروشگاه Rarible

ریربل از سایت‌های پرمخاطبی است که خالقان و کلکسیونرهایی است که قصد ورود به حوزه NFT را دارند. در این سایت، بارگذاری محتوا و ساخت NFT به‌آسانی پست ویدئو در یوتیوب است. در بازاری که وب‌سایت‌های مختلفی در آن قرار دارند، کافی است یک دعوت‌نامه داشته باشید تا بتوانید در آن فعالیت کنید. Rarible به کاربران اجازه می‌دهد به شکل لحظه‌ای آثال خود را به فروش برسانند. البته دقت کنید که این سایت در ارتباط با قوانین کپی‌رایت کاملا سخت‌گیر است. قیمت آثار ارایه شده در این سایت از چند دلار تا هزاران دلار در نوسان است.

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 5 امتیاز , میانگین امتیازات 4.8 از 5 میباشد )
نحوه ارسال پیام‌های محو شونده در واتساپ

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید