نحوه تست قطعات الکتریکی (2)

نحوه تست قطعات الکتریکی (2)

این نوشته ادامه مقاله نحوه تست قطعات الکتریکی (1) می باشد. در این مقاله قصد داریم تا تعداد دیگری از قطعات الکتریکی مورد استفاده در مدارات و بردهای الکتریکی را از لحاظ تست سالم بودن مورد ارزیابی قرار دهیم.

لازم به یادآوری است که برای تست دقیق و صحیح قطعات باید از یک مولتی متر مناسب برخوردار باشید. برای مشاهده نمونه های مختلف این محصول و بررسی مشخصات آن می توانید بر روی این جا کلیک فرمایید.

کلید:

کلیدها دارای انواع مختلفی هستند که می توانند تعداد پایه های متفاوتی را به خود اختصاص دهند. ابتدا کلید را در حالت روشن قرار داده و اتصال بین پایه های ورودی و خروجی را توسط تست بازر مولتی متر می سنجیم. در نتیجه باید صدای بوق شنیده شود. سپس کلید را در حالت خاموش قرار داده و تست مذکور را مجدد انجام می دهیم. در این وضعیت نباید صدای بوق شنیده شود.

کلید های الکتریکی

بلندگو:

بهترین و مناسب ترین راه برای آزمایش بلندگو استفاده از تست اهم است. به دلیل این که بلندگو یک مقاومت است، روش تست آن مانند مقاومت بوده که در مقاله نحوه تست قطعات الکتریکی (1) توضیح داده شده است. میزان مقاومت بلندگو بر روی آن درج شده است.

بلندگوهای الکتریکی

بازر پسیو:

بازر پسیو در واقع یک خازن بوده و روش تست آن همانند خازن می باشد. روش تست خازن نیز در مقاله نحوه تست قطعات الکتریکی (1) به طور مفصل تشریح شده است.

بازر پسیو الکتریکی

بازر اکتیو:

برای تست این قطعه از تست دیود مولتی متر استفاده کرده و باید مقداری مثل 0.7 ولت را مشاهده کنیم. البته یک صدای بوق ضعیفی نیز شنیده می شود.

بازر اکتیو الکتریکی

میکروفون خازنی:

مولتی متر را در حالت تست بازر قرار داده و آن را در دو جهت مختلف به میکروفون وصل می کنیم. عددی که مشاهده می شود باید از یک سمت مقدار بی نهایت و از سمت دیگر مقداری بین 400 تا 1000 اهم باشد. در غیر این صورت میکروفون خراب است.

میکروفون خازنی الکتریکی

کانکتور:

کانکتور دارای انواع مختلفی می باشد که در شکل زیر تعدادی از آن را مشاهده می کنید. برای تست کافی است که توسط تست بازر مربوط به مولتی متر اتصال بین پایه ها تا خروجی را بررسی کرده که به دنبال آن باید صدای بوق شنیده شود.

انواع کانکتورهای الکتریکی

فیوز:

برای تست فیوز کافی است که از حالت بازر مولتی متر استفاده کنیم. فیوز فاقد پلاریته می باشد و بنابراین در هنگام اتصال پروب های مولتی متر، باید صدای بوق شنیده شود. در غیر این صورت فیوز سوخته و اتصال بین پایه های آن قطع شده است. در این حالت فیوز اهم بی نهایت را از خود نشان می دهد.

فیوز چیست

لازم به ذکر است که نحوه تست سالم بودن قطعات الکتریکی دیگر مشابه موارد گفته شده بوده و از روش و روندی مشابه پیروی می کنند. البته تعداد قابل توجه و مهم و کاربردی از قطعات مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این نحوه تست قطعات پرکاربرد الکترونیکی نیز در مقاله بعدی مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

امیدوار هستیم که مطالب ارائه شده مفید و مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 2 امتیاز , میانگین امتیازات 4.5 از 5 میباشد )
آیا ما همزمان در دو جهان زندگی می کنیم؟

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید