چرم گیاهی، راهی برای نجات حیوانات

چرم گیاهی، راهی برای نجات حیوانات

استفاده از چرم و محصولات چرمی قدمتی دیرینه دارد که از گذشته تا به امروز طرفداران بسیار زیادی داشته است. در تهیه چرم از محصولات حیوانی و مواد شیمیایی استفاده می شود به همین منظور چرم نه تنها برای فعالین حقوق حیوانات، بلکه برای تمام طرفداران محیط ‌زیست نیز مسئله ‌ای مهم است.

برای تولید چرم ‌های سنتی از فلز سنگینی به نام «کروم» استفاده می‌شود که به محیط ‌زیست و سلامت انسان آسیب جدی می‌ رساند. به همین دلیل اخیراً تولید کنندگان چرم از مواد گیاهی مختلفی برای تولید محصولات چرمی استفاده می کنند. چرم گیاهی از ضایعات محصولات کشاورزی مانند آناناس، سیب، نارگیل، قارچ، موز، چوب پنبه، انبه، قهوه و به تازگی از کاکتوس تولید می‌ شود. 

چرم گیاهی نه تنها ظاهر شما را خوب می کند بلکه باعث می شود احساس خوبی نیز داشته باشید زیرا بدون هیچ گونه خشونتی است. بیش از یک میلیارد گاو ، خوک ، بز ، گوسفند ، تمساح ، شترمرغ ، کانگورو و حتی سگ و گربه برای پوست آن ها سالانه به طور بی رحمانه ای ذبح می شوند. دم و شاخ بسیاری از این حیوانات بدون مسکن بریده می شود و حتی پوست بعضی از آن ها را در حالی که هوشیار هستند می برند.

ترسناک و خشن است نه؟

آیا در کمد لباس های شما محصولات چرمی وجود دارد؟

 

در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از چرم های گیاهی آشنا کنیم:

 

کاکتوس:

آدریان لوپز ولارد و مارت کازارز دو کارافرین مکزیکی هستند که روشی را برای تبدیل کاکتوس به چرم ابداع کردند. آن ها با استفاده از کاکتوس های رشد یافته در مزرعه شان در ایالت ساکاتکاس چرم گیاهی تولید می کنند. دلیل استفاده از کاکتوس این است که این گیاه برای رشد به آب زیادی احتیاج ندارد و در فراوانی این گیاه در سرتاسر مکزیک بسیار قابل توجه است.

روند تولید به این شکل است که برگ های ارگانیک گیاه برش داده می شوند تمیز شده و پس از له کردن ، به مدت سه روز زیر آفتاب پهن می شوند تا کامل خشک شوند. سپس توسط روش هایی خاص رنگ می شوند.

چرم کاکتوس از نظر قیمتی از چرم حیوانی ارزان تر است.

 

چرم گیاهی

 

آناناس:

در صنعت چرم، پیناتکس یا همان چرم آناناس تحول عظیم به وجود آورد. قسمتی از گیاه آناناس به بخش مواد غذایی رفته و قسمت دیگر به جای دور ریختن برای تولید چرم استفاده می شود.

این چرم از فیبر برگ آناناس تولید شده و محصولات چرمی این ماده بسیار پایدار ،ماندگار ، انعطاف پذیر هستند.

 

چرم فیبر آناناس

   

قهوه :

کارآفرینی به نام آلیس جنبرگ توانست از قهوه چرمی برای تولید لباس تولید کند.

 

چرم قهوه

 

قارچ:

یکی دیگر از جایگزین های چرم حیوانی قارچ است. طی فرایندهایی از کلاهک نوع خاصی از قارچ ها ، آن ها را به چرمی ضد آب و انعطاف پذیری تبدیل می کنند.

 

ساخت چرم از قارچ

 

چوب پنبه:

از بهترین جایگزین های چرم حیوانی می توان به چرم چوب پنبه اشاره کرد که ویژگی هایی مانند مقاوم بودن، ضد آب بودن ، قابل بازیافت بودن و نگهداری آسان  را داراست.

برای تولید چرم چوب پنبه صبر و زمان زیادی احتیاج است. برای تولید این چرم از لایه های بیرونی درخت بلوط که ۲۵ سال سن دارد استفاده می شود.

 

تولید چرم چوب پنبه

 

سیب:

به تازگی تعدادی از برند ها توانسته اند چرمی با استفاده از پوست سیب تولید کنند که دارای کیفیت  و دوام بسیار بالایی بوده است . منافذ طبیعی که در پوست سیب موجود است باعث شده تا چرم ساخته شده از آن قابلیت تنفس داشته و به طور طبیعی در مقابل اشعه ماورا بنفش مقاوم باشد. برای تولید این چرم از تفاله و ضایعات کارخانه های آبمیوه گیری استفاده شده است.

 

چرم از سیب

 

برگ درخت توت:

از خمیر کردن برگ های درخت توت و مخلوط کردن آن با شیره ی همین درخت ماده ی جدیدی به اسم Mulbtex به دست می آید که از آن برای تولید چرم استفاده می کنند.

 

برگ درخت توت و ساخت چرم

 

انگور:

ایتالیا یکی از کشور هایی است که به دلیل تولید شراب ، تفاله ی انگور زیادی در این فرایند ایجاد می کند. یک شرکت ایتالیایی با استفاده از این تفاله ها توانسته چرمی تولید کند که در صنایع خودروسازی ، پوشاک و … کاربرد فراوانی داشته باشد. 

 

ساخت چرم از انگور

 

مزیت های چرم های گیاهی نسبت به چرم های سنتی:

 

زیبایی منحصر به فرد:

چرم هایی که توسط مواد گیاهی تهیه می شوند دارای حالت طبیعی هستند. سطح منافذ چرم های کرومی با لایه ای از رنگ پوشیده شده در صورتی که چرم گیاهی دارای رگه و بافت و خطوط طبیعی هستند.

 

بوی مطبوع تر:

معمولا چرم های کرومی دارای بویی آزار دهنده هستند و خوشبو نیستند. در تولید چرم های گیاهی از ماده ی طبیعی تانن استفاده می شود که بوی مطبوعی دارد.

 

دوستدار سلامت و محیط زیست:

هنگام تولید چرم های گیاهی از فلزات سنگین و مواد شیمیایی مضر استفاده نمی شود به همین دلیل هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی کند. همچنین چرم های گیاهی پس از تخریب به محیط زیست آسیب نمی زند و به طور کامل از بین می روند.

 

انعطاف پذیرتر بودن:

چرم گیاهی در مقابل چرم کرومی انعطاف بیشتری دارد و استاده از آن راحت تر است. چرم گیاهی، برای تولید کنندگان مبلمان و روکش محصولات خاص گزینه ی بهتری است.

 

اگر به فکر خرید انواع چرم ها هستید مطمئن شوید از محصولات مخرب برای محیط زیست استفاده نشده باشد.

آگاهی از جنبه های وسیع تر خرید محصولات چرمی حیوانی به دلیل آسیب های محیط زیستی بسیار حائز اهمیت است. صرف نظر از اینکه فروشنده هستید یا خریدار حتما آگاه باشید که پول خود را برای پشتیبانی از چه چیزی خرج می کنید.

 

 

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 3 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
گرایش های خلاقانه طراحی وب 2020

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید