آیا سرب موجود در رژ لب باعث سرطان می شود؟

آیا سرب موجود در رژ لب باعث سرطان می شود؟

رژ لب یکی از اولین ابزار آرایشی است که از دیروز تا به امروز مورد استفاده بانوان قرار گرفته است. رنگدانه ‌هایی که در ساخت رژلب استفاده می‌شوند ممکن است حاوی سرب باشند اما اینکه در هر برندی چقدر وجود دارد متفاوت است.

اما جالب است بدانید که این رژلب ها مورد تایید FDA یا اروپا و وزارت بهداشت ایران می باشند 

طبق توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA بهتر است سرب موجود در رژ لب ها بیشتر از ۱۰ ppm نباشد. این مقدار سرب چیزی معادل یک دهم سرب تنفس شده در روز توسط یک شهروند در "تهران" و یا شهرهای صنعتی دیگر است . 

همچنین FDA اعتقاد دارد طی آزمایشاتی که انجام داده است میزان سرب موجود در رژ لب‌ها به اندازه‌ای بالا نبوده که برای سلامتی انسان خطرات جدی ایجاد کند.

بسیاری از رژلب‌ها، مخصوصا رژهایی با طیف قرمز، درصورت حذف رنگ‌دانه‌های آرایشی حاوی سرب قابل‌تولید نخواهند بود. به همین دلیل است که برندهای فاقد سرب طیف رنگی محدودتری دارند.

 

این که چرا سرب را از لوازم آرایشی مخصوصا رژ لب حذف نمیکنند به این دلیل است که هنوز فناوری لازم برای حذف کامل سرب از رنگ‌دانه‌های مورداستفاده در رژلب وجود ندارد.

 

اگر نمی‌توانید به راحتی از رژ لب دست بردارید، لازم نیست خیلی نگران باشید؛ این ماده به راحتی از پوست عبور نمی‌کند و در بزرگسالان مقدار جذب سرب ۸ درصد است و به این ترتیب کسانی که از رژ لب استفاده می‌کنند آن‌قدر سرب دریافت نمی‌کنند که دچار مشکل شوند.

 

با قاطعیت نمی‌توان گفت که استفاده از لوازم آرایشی موجب ایجاد عوارض جدی و بلندمدت برای سلامتی می‌شود و به‌دلیل انجام ‌نشدن تحقیقات بلندمدت درحال ‌حاضر اطلاعات کافی پیرامون اثرات مواجهه بلندمدت با ترکیبات موجود در لوازم آرایشی روی سلامتی در دست نیست.

اما از طرفی نمی توان ادعا کرد که لوازم آرایشی در برخی افراد مشکلات سلامتی ایجاد نمی‌کنند.

پس اگر از بابت ترکیبات موجود در لوازم آرایشی ها نگران هستید بهتر است کمتر از این لوازم آرایشی استفاده کنید یا اصلا آن ها را کنار بگذارید. اگر هم نمی توانید این لوازم را کنار بگذارید بهتر است فقط از برندهای مورد تأیید و معتبر خرید کنید.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 5 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
معرفی فریمورک Spring Boot در جاوا

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید