امکان تشخیص کرونا فقط با شنیدن صدای سرفه توسط تلفن همراه

امکان تشخیص کرونا فقط با شنیدن صدای سرفه توسط تلفن همراه

در طول چند سال گذشته شنیدن صدای سرفه برای همه ی ما مانند یک حمله ی قلبی است و برایمان بسیار دلهره آور است. پیش از شیوع ویروس کرونا با سرفه کردن افراد فقط ممکن بود یک نگاه اعتراض آمیز به او داشته باشیم اما امروزه با شنیدن صدای سرفه حتی ممکن است از آن فضا خارج و دور شویم.

 

با توجه به اینکه سرفه یکی از علائم احتمالی بیماری کووید-۱۹ است ، باز هم این روزها به راحتی نادیده گرفته می شود.

طبق تحقیقات اخیر صدای سرفه بیشتر از آنچه که فکر میکنیم می تواند بیمار یا سالم بودن را به ما بگوید.

نشریه وال استریت ژورنال به تازگی مطلبی در رابطه با فعالیت تعدادی موسسه منتشر کرده است. این موسسات در تلاش برای شناسایی بیماری های مختلف از طریق صدای سرفه بیماران هستند.

کمپانی Hyfe Inc ۲ اپلیکیشن منتشر کرده است که یکی از آن ها در دسترس مصرف کننده ها و دیگری فقط مختص محققان است. به این صورت که مصرف کنندگان می توانند صدای سرفه خود را ضبط کرده و نوع سرفه را تشخیص دهند.

 

هر بیماری تنفسی الگوی سرفه خود را دارد

بسیاری از بیماری ها دارای الگوهای سرفه بسیار متمایزی هستند که ممکن است با گوش انسان قابل تشخیص نباشند ، اما با هوش مصنوعی قابل تشخیص بوده و به طور بالقوه تشخیص داده شوند. این امر در مورد اکثر بیماری های تنفسی مانند سل ، ذات الریه ، آسم ، کووید-۱۹، برونشیت و سایر موارد صادق است.

 

به عنوان مثال ، سرفه ذات الریه را می توان با صدای ترک خوردن در قسمت هایی از ریه ها تشخیص داد. از طرف دیگر ، سرفه های آسم با صدای خس خس مشخص می شوند. محققان هنوز در تلاش هستند تا الگوی قابل توجهی را در سرفه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص دهند.

اگرچه ایجاد فناوری هوش مصنوعی به منظور تشخیص بیماری های تنفسی از طریق سرفه، مستلزم تحقیقات بیشتر است. به همین دلیل اطلاعات مربوط به سرفه هزاران بیمار استرالیایی و آمریکایی همرا با سوابق پزشکی آن ها در پایگاه اطلاعاتی دانشگاه کوئینزلند جمع آوری شده است. اکنون حتی ثبت سرفه های بیماران در منزل نیز می تواند اطلاعات واقعی را در رابطه با شدت و دفعات سرفه ها ارائه کند.  محققان پزشکی و هوش مصنوعی با همکاری یکدیگر در تلاش هستند تا در نهایت روش‌های تشخیصی پیشرفته و جدیدی را ابداع نمایند.

 

این فناوری می تواند هزاران نفر را در کشورهای جهان سوم نجات دهد

 

علاوه بر این که به طور بالقوه امکان تشخیص بیماران مبتلا به کووید-۱۹ از طریق الگوهای سرفه آن ها وجود دارد ، محققان می گویند چنین پیشرفتی در فناوری هوش مصنوعی می تواند تأثیر فوق العاده ای د کشورهایی کخ از نظر اجتماعی و اقتصادی در سطح پایین تری قرار دارند مانند آفریقای جنوبی، داشته باشد

 

در آفریقای جنوبی ، نیمی از افرادی که بر اثر بیماری سل جان خود را از دست می دهند ، هیچ گاه هیچ گونه آزمایشی برای این بیماری انجام نداده اند. اگر بتوان بیماری آن ها را از طریق یک برنامه تلفن هوشمند تشخیص داد،، میزان مرگ و میر سل به شدت کاهش می یابد.

 

در حال حاضر پروژه ترکیب فناوری شخصی و مراقبت های بهداشتی به این روش جدید در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است و محققان پزشکی و هوش مصنوعی با هم همکاری می کنند تا ببینند آیا چنین چیزی در نهایت امکان پذیر می شود یا خیر!

 

منبع : مجله داریب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 1 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
آیا سرب موجود در رژ لب باعث سرطان می شود؟

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید