خواندن ذهن انسان توسط سلاح های مدرن

خواندن ذهن انسان توسط سلاح های مدرن

با یکی دیگر از مقاله های مجله رادیب در خدمت شما هستیم، دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و با این جهش، سلاح های جنگی نیز در حال ارتقا و پیشرفت هستند. آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا دارپا در جدیدترین اقدام های خود که از 2 سال پیش آغاز شده و قصد دارد به سلاح‌های کنترل ذهن دست یابد خود با بهره گیری از دستاوردهای پیشین خود در زمینه ایمپلنت های مغزی و افزایش بودجه پژوهشی دانشمندان در رشته‌های مختلف علمی تلاش دارد به راه‌هایی دست یابد که دسترسی سریع به محتویات ذهن سربازان میسر شود.

دارپا که مسئول توسعه فناوری های نوظهور برای استفاده در ارتش آمریکاست قصد دارد با کمک این پژوهش ها امکان ذهن خوانی با کمک ابزارها و امکانات موجود در علوم گوناگون را به دست آورد. در این پروژه دانشمندان از علوم گوناگون همانند مهندسی ژنتیک مغز انسان، نانوتکنولوژی و نیز فن‌آوری‌های پرتو مادون قرمز همکاری دارند. هدف بلند مدت و اصلی، دستیابی به سلاح های کنترل ذهن است. همچنین تکمیل امکانات و ابزارهای نوین همچون انواع پهپادهای کوچک که همانند انبوهی از حشرات ریز به آسمان ارسال می شوند. به نحوی که دارای هوش و توانایی کافی برای دریافت اطلاعات و تصویر ها از مغز یک فرد به مغز فرد دیگری باشند.

دارپا اعلام کرده است که شش تیم تحقیقاتی با برنامه‌های تحقیقاتی موسوم به N3 به زودی حمایت‌های مالی لازم را در این زمینه دریافت خواهند کرد. دارپا در سال ۲۰۱۷ نیز اعلام کرد که بودجه‌ای بالغ بر ۶۵ میلیون دلار را برای تولید نوعی تراشه اختصاص داده که در مغز انسان کار گذاشته خواهد شد. هدف از اجرای این پروژه عظیم چند رشته ای تولید سیستم قابل کاشت است که امکان برقراری ارتباط دقیق بین مغز و دنیای دیجیتالی را فراهم می کند در صورت موفقیت این سیستم می‌تواند به سربازان حس های پنجگانه فوق العاده بدهد و حتی به درمان افراد مبتلا به نابینایی معلولیت و اختلال های گفتاری کمک کند.

N3: برای برقراری ارتباط دو سویه سریع و یک‌پارچه میان انسان و ماشین

پروژه N3 یک پروژه گسترده تحقیقاتی است که هدفش با توسعه دستاوردهای فنی موجود، تولید یک رابط مغز و رایانه ‏BCI است که امکان برقراری ارتباط دو سویه، سریع و یکپارچه میان انسان و ماشین فراهم کند. به گونه ای که استفاده از آن به هیچ گونه جراحی نیاز نداشته باشد. در واقع دارپا قصد دارد نمونه های موجود خارجی رابطه یاد شده را که عمدتاً کاربرد درمانی و پزشکی دارد برای کاربردهای نظامی بهینه سازی کند. نمونه امروزی این دسته از فناوری‌ها در بیشتر موارد برای دیگر افراد دارای معلولیت به کار گرفته می‌شوند. اما دارپا قصد دارد با توسعه این فناوری‌ها نمونه ای سبک تر و رابطه هایی مقاوم‌ تر بدون نیاز به انجام عمل جراحی روی مغز داوطلبان ایجاد کند که در محیط‌ های یا موقعیت های نظامی نیز قابل استفاده باشد.

سازمان داروها در طول ۱۸ سال گذشته نوعی از فناوری های عصبی را توسعه دادند که برای استفاده از آنها مصرف کننده باید تحت عمل جراحی قرار می گرفت. این کار به منظور نشر الکترونیک و ایمپلنت ها به صورت مستقیم روی شبکه عصبی مرکزی با پیرامونی بدن انجام می‌شود. برای نمونه این سازمان تا کنون توانسته از اعضای مصنوعی از بدن انسان بسازد که شبکه عصبی کنترل شوند، ابزارهای همانند ایمپلنتی که حس لامسه را به بیمار باز می گرداند یا الکترودهایی که به تقویت حافظه کمک می کند و بسیاری موارد دیگر را نیز توسعه داده است. نمونه بسیار برجسته این ابزارهای ایمپلنت مغز گوگل است که بعضی معتقدند می‌تواند به معنای پایان دادن به مدرسه باشد. به طوری که هر کسی می‌تواند هر مطلبی را به سرعت یاد بگیرد. سرعت توسعه این ابزارها به حدی است که نیکول کرینس بنیانگذار و مدیر عامل شرکت هوش مصنوعی Fountech گفته است طی ۲۰ سال آینده مغز انسان با ایمپلنت های ویژه تقویت خواهد شد. بنابراین دیگر نیازی به حفظ کردن چیزی نیست.
دارپا در اجرای این پروژه با ۶ مرکز مهم تحقیقاتی وارد همکاری شده است. این ۶ موسس شامل battelle memorial institute دانشگاه کارنگی ملون، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز، مرکز تحقیقات پالو آلتو PARC، دانشگاه رایس و teledyne scientific هستند.

جیکوب رابینسون استادیار مهندسی زیست فناوری در دانشگاه رایس که یکی از این تیم های پروژه های پژوهشی رهبری می‌کند می‌گوید"" کسی را تصور کنید که کارش هدایت یک پهپاد است. یا کسی که باید حجم وسیعی از داده ها را آنالیز کند.

برای این افراد زمان بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که برقراری ارتباط با دستگاه ها فرد را مجبور می‌کند سیگنالی از مغز برای انگشتان یا دهانش ارسال کند تا مثلاً فرمان کلامی ارسال شود. همین کار سبب محدودیت در سرعت ارتباطات می شود. حال چه سیستم ارتباط سایبری باشد چه سیستم ارتباط فیزیکی. بنابراین هدف اصلی از افزایش سرعت در ارتباطات دوسویه در شرایطی است که با ماشین های هوشمند و موج داده‌هایی مواجهیم که ممکن است از توان و تحمل انسان خارج باشد. همچنین کاربرد های مهمی نیز در زمینه های نظامی و غیرنظامی دارد.

دارپا انتظار دارد از طریق این پروژه تحقیقاتی ابزاری را توسعه دهد که در زمینه های دفاعی همانند دفاع فعال سایبری تعامل انسان با وسایل نقلیه بدون سرنشین و انواع سامانه ها و فعالیت های جاری در وزارت دفاع این کشور کاربرد داشته باشد.

منبع :‌ مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 5 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
نحوه نمایش فید RSS در وردپرس چگونه است؟

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید