احترام به کاربران رمز محبوبیت یک پیام رسان است

احترام به کاربران رمز محبوبیت یک پیام رسان است

با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستانی که مطالعه مقالات در مجله رادیب را دنبال می کنند، اگر در جریان باشید، پیام رسان واتساپ، با شروع سال 2021، طی اطلاعیه ای، اعلام کرد که قصد جمع آوری اطلاعات خصوصی کاربران خود را دارد، از همین سو ، مدیرعامل و بنیانگذار تلگرام، «پاول دورف» هم در کانال تلگرامی‌اش به ماجرای اشتراک داده‌های کاربران واتس‌اپ با فیسبوک واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که فیسبوک یک بخش کامل برای بررسی علت محبوبیت پیام‌رسان تلگرام دارد و به تمسخر نوشت: «تصور کنید چندین کارمند فقط به شکل تمام وقت روی همین موضوع کار می‌کنند!» دورف در این نوشته به میلیاردها دلار هزینه بازاریابی فیسبوک و همچنین وجود چندین بات برای انتشار اطلاعات غلط درباره این پیام‌رسان اشاره کرده است.

سیاست‌های واتساپ در آینده نزدیک تغییر می‌کند و داده‌های کاربران این پیام‌رسان در اختیار فیسبوک قرار می‌گیرند. شرکت‌ها هرکدام به سبکی از این موقعیت استفاده کردند که برای مثال می‌توان به تشویق کاربران به استفاده از اسکایپ از سوی مایکروسافت اشاره کرد. در این میان ثروتمندترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک کاربران را به استفاده از سیگنال تشویق کرده و محبوبیت این پیام‌رسان افزایش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل و بنیانگذار تلگرام پاول دورف

حالا نوبت به پاول دورف رسیده تا در کانال تلگرامی خود نسبت به چنین مواردی از خود واکنش نشان دهد. بنیانگذار تلگرام مدعی شده تعدادی از کارکنان فیسبوک بطور تمام وقت علت محبوبیت تلگرام را بررسی می‌کنند و دورف در این پست خود، به این موضوع اشاره کرده که می‌خواهد با اعلام دلیل این محبوبیت، میلیون‌ها دلار در هزینه‌های فیسبوک صرفه‌جویی کند. تلگرام می‌خواهد از امسال درآمدزایی کند.

دورف علت محبوبیت تلگرام را احترام به کاربران اعلام کرده. مدیرعامل این پیام‌رسان درباره تغییر سیاست‌های واتساپ نوشته:

«میلیون‌ها نفر از تغییر سیاست‌های واتساپ که می‌خواهد داده‌های خصوصی کاربران را در اختیار موتور تبلیغات فیسبوک قرار دهد، خشمگین شده‌اند. از چندین سال گذشته کاربران واتساپ به تلگرام کوچ کرده‌اند که حالا این روند سرعت گرفته است. تلگرام با نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر و رشد جامعه کاربری، به یک مشکل بزرگ برای فیسبوک تبدیل شده است. این کمپانی نمی‌تواند از نظر کیفیت و حریم خصوصی با تلگرام رقابت کند و به همین دلیل واتساپ به سراغ بازاریابی پنهان رفته است. ویرایشگرهای ویکی‌پدیا به تازگی چندین بات پولی را شناسایی کرده‌اند که اطلاعات جانبدارانه به صفحه واتساپ در ویکی‌پدیا اضافه می‌کنند.»

پاول دورف در ادامه به شناسایی چندین بات برای انتشار اطلاعات غلط درباره تلگرام در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده. به گفته دورف در حالی که در شبکه‌های اجتماعی به عدم متن باز بودن کد تلگرام اشاره شده، تمام اپ‌های تلگرام از سال ۲۰۱۳ متن باز بوده‌اند. مدیرعامل تلگرام همچنین به این موضوع اشاره کرده که رمزگذاری و API این پیام‌رسان هزاران بار توسط متخصصان امنیتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دورف اعلام کرده تلگرام تنها پیام‌رسانی در جهان است که بیلدهای قابل تایید برای اندروید و iOS دارد. در مقابل کد واتساپ به اندازه‌ای مبهم است که نمی‌توان رمزگذاری و حفظ حریم خصوصی کاربران را تایید کرد.

مدیرعامل تلگرام همچنین نسبت به شایعات مبنی بر روسی بودن این پیام‌رسان هم اشاره کرده. به گفته دورف، تلگرام در روسیه هیچ سروری ندارد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در این کشور فیلتر بوده و البته هنوز هم در برخی کشورها فیلتر است. با این وجود واتساپ و سایر اپ‌های امن، در این کشورها مشکلی ندارند.

سومین شایعه‌ای که دورف به آن اشاره کرده، مربوط به عدم رمزگذاری تلگرام است. دورف از رمزگذاری تمام چت‌ها در تلگرام از زمان راه‌اندازی اشاره کرده و همچنین از رمزگذاری سرتاسری چت‌های مخفی (Secret Chats) خبر داده است. بنیانگذار تلگرام به عدم رمزگذاری واتساپ در چندین سال و استفاده از پروتکل رمزگذاری مربوط به دولت آمریکا اشاره کرده و گفته اگر رمزگذاری آن هم مطمئن باشد، باز هم می‌توان از طریق چندین در پشتی امنیت آن زیرسوال می‌رود.

پاول دورف اما از طرفی به هزینه بازاریابی سرسام‌آور فیسبوک هم اشاره‌ای داشت و نوشت:

«در سال ۲۰۱۹، فیسبوک نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای بازاریابی هزینه کرد که به نظر من، شامل بات‌های پولی در ویکی‌پدیا و سایت‌های دیگر می‌شود. برخلاف فیسبوک، تلگرام هیچ هزینه‌ای نمی‌کند که خود چندین میلیارد دلار برای بازاریابی می‌شود. به باور ما، مردم به اندازه‌ای باهوش هستند که بهترین را برای خود انتخاب کنند و با توجه به نیم میلیارد کاربر، چنین باوری درست است.»

واتس اپ اکنون بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد، با این حال انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شماری از آ‌ن‌ها شروع به استفاده از سیگنال و تلگرام کنند، البته احتمالا تاثیری روی سلطه آن در بازار پیام‌رسان‌ها نخواهد داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم تعداد کاربران سیگنال و تلگرام در ماه‌های پیش رو تا چه اندازه رشد می‌کند و فیسبوک مجبور به تغییر سیاست‌های خود می‌شود یا خیر.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 2 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
بازگشت قدرتمند تلفن همراه آنر به چین

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید