چگونه یک پسورد قوی و ایمن بسازیم؟

چگونه یک پسورد قوی و ایمن بسازیم؟

شاید باورش برای شما سخت باشد اما محبوب ترین رمز عبور در جهان  ”123456" است. frown

گاهی هم "123456789" و ”12345678" به عنوان رمز عبور انتخاب می شود.

"password1" را فراموش نکنید که هنوز هم مورد علاقه کاربران اینترنت است. تعجب آور نیست که این گذرواژه ها به راحتی قابل رمز گشایی است اما هنوز هم بارها و بارها از آن ها استفاده می شود. احتمالا تنها دلیل استفاده ی این رمز ها به خاطر سپردن راحت آن هاست. البته اکثر مردم فکر می کنند که هیچ وقت هک نمیشوند. با توجه به اینکه امروزه سر و کار ما با اینترنت و خدمات آن زیاد است پس این طرز فکر اصلا درست نیست.

اگر میخواهید حساب های کاربری خود را از دست هکر ها و افراد سودجو محافظت کنید این نکات را دنبال کنید.

برای ساخت پسورد امن می توانید از این لینک کمک بگیرید

۱- هرگز از اطلاعات شخصی خود برای رمز عبور استفاده نکنید

قابل حدس ترین رمز ها آن هایی هستند که مربوط به شما و زندگی شخصی شماست. در نتیحه نا امن ترین رمز ها، رمزهایی است که از اطلاعات شخصی شما استفاده شده است مثل نام خود ، نام اعضای خانواده، حیوانات خانگی، نام اتومبیل، شماره تلفن، روز تولد و …

 

۲- از حروف یا اعداد با توالی منطقی استفاده نکنید

منظور رمزهایی مثل "123456" ، "abcdefg" و "qwerty" است. حدس زدن این توالی ها بسیار آسان است و این ها از اولین ترکیباتی است که برای رمز گشایی آن را امتحان میکنند. پس هرگز از این دست ترکیبات استفاده نکنید.

 

۳- رمز های عبور خود را طولانی تر کنید

هرچه رمز عبور شما طولانی تر باشد و تعداد حروف، اعداد و کاراکترهای بیشتری داشته باشد مدت زمان طولانی تری نیز برای شکستن آن لازم است.

به طور مثال این عبارت را در نظر بگیرید:

PeanutButteR

اندازه یک پسورد استاندارد، معمولا بین ۸ الی ۱۲ کاراکتر است.

 

۴-  حروف و اعداد را با هم ترکیب کنید

رمز ورود باید از حروف بزرگ و کوچک ، اعداد و حروف خاص تشکیل شده باشد.

به مثال قبل برمیگردیم: PeanutButteR

این عبارت از حروف بزرگ و کوچک تشکیل شده است. حالا ما اعداد را به آن اضافه میکنیم ابتدای آن یک عدد میگذاریم.

4PeanutButteR

۵- حروف را با اعداد یا کاراکترای خاص عوض کنید

از شکل ظاهری برخی حروف مانند اعداد یا علائم آگاهی دارید؟ به عنوان مثال ، حرف "E" مانند "3" معکوس یا "€" به نظر می رسد. و "S" مانند "5" یا "$" به نظر می رسد. شما می توانید از این مزیت استفاده کنید!

به عنوان مثال: 4PeanutButteR را به 4P3anutButt3R تبدیل میکنیم. 

ممکن است وقتی که آن را می نویسید ، این رمز عبور کاملا گیج کننده به نظر برسد. اما اگر استراتژی های اساسی موجود در پشت آن را به خاطر بسپارید (E = 3) ، به راحتی می توانید این هیولای دارای کاراکترهای مختلف را به خاطر بسپارید.

 

نکته : اگر با زبان انگلیسی آشنایی کامل ندارید می توانید از جملات فینگیلیش استفاده کنید و همین روند را ادامه دهید.

 

۶- به جملات فکر کنید و آنها را کوتاه کنید

چه کسی گفت که رمزهای عبور فقط می توانند یک یا دو کلمه داشته باشند؟ آنها همچنین می توانند یک جمله کامل باشند مانند: "من هر هفته یک شیشه کره ی بادوم زمینی می خورم!"

i eat a jar of peanut butter every week

سپس آن را فقط با استفاده از دو حرف اول هر کلمه کوتاه کنید: "IEaAJaOfPeBuEWe!"

یا با تعویض حروف با نمادها و اعداد مشابه ، آن را به سطح بعدی برسانید ، مانند آنچه در بالا انجام دادیم

خب الان ممکن است رمز عبوری پیچیده و وحشتناک به نظر آید اما به خاطر سپردن آن برای علاقه مندان آن بسیار آسان است.

 

بخاطر بسپار: در این پست چند نمونه از رمزهای عبور ذکر شده است. از آنها به عنوان گذرواژه خود استفاده نکنید!

 

 ۷- پسورد خود را محرمانه نگه دارید
می دانید بدترین کاری که می توان راجع به پسورد ها انجام داد، به اشتراک گذاشتن آن ها با دیگران است. فرقی نمیکند آن شخص چه کسی باشد. رمز عبور شما برای هر اکانتی که دارید جزو اطلاعات محرمانه شما است و برای حفظ آن نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اینکه دیگران رمز عبور شما را بدانند یک راه متداول برای فاش شدن اطلاعات شما و دسترسی افراد ناخواسته به حریم خصوصی شماست

 

۸-  از برنامه های مدیریت پسورد استفاده کنید

این اپلیکیشن ها می تواند پسورد های شما را مدیریت کند و همینطور درجه سختی پسورد شما را مشخص کند. این برنامه پسورد های شما را ذخیره میکند و در این صورت لازم نیست همه رمز های خود را به خاطر بسپارید.تنها کافی است یک بار وارد اکانت شوید، دفعات بعد با انتخاب نام کاربری، این اپلیکیشن پسورد مرتبط را به شما پیشنهاد می دهد. 

خوشبختانه برنامه های معتبری وجود دارد که دقیقاً این کار را برای شما انجام می دهند. مانند LastPass یا Dashlane نه تنها رمزهای عبور را ذخیره می کنند ، بلکه آنها را نیز ایجاد می کنند و آنها بسیار پیچیده و بسیار ایمن هستند به طوری که هکرها نمی توانند آنها را دور بزنند.

 

۹-از رمزهای عبور مختلف برای حساب های مختلف استفاده کنید

این یک مبارزه ی واقعی است. شما در حال حاضر یک رمز عبور فوق العاده امن دارید که به راحتی می توانید آن را به خاطر بسپارید. چرا از آن برای چندین حساب استفاده نمی کنید؟

پاسخ: هیچ رمز عبوری 100٪ ایمن نیست. اگر گذرواژه ای به اشتباه به دست افراد سودجو بیفتد ، مجرمان نه تنها به یکی از حساب های شما دسترسی پیدا کرده اند ، بلکه به چندین حساب شما دسترسی خواهند داشت و خیلی سریع می تواند برای شما مشکلات زیادی ایجاد کند.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا متأسفانه همه سیستم عامل ها اطلاعات شما را کاملاً ایمن نگه نمی دارند. در سال های اخیر ، لیست های رمز عبور بارها و بارها در اینترنت پخش شده اند. مجرمان می توانند به این رمزهای عبور درز کرده و سپس آنها را در حساب های مختلف آزمایش کنند.

در آخر ممکن است کمی تمرین احتیاج داشته باشد و طول بکشد ، اما اگر یک استراتژی جدید در ذهن خود ایجاد کنید ، ایجاد گذرواژه های ایمن که بتوانید آنها را بخاطر بسپارید آسان خواهد بود و وقتی صحبت از محافظت از هویت شما به صورت آنلاین می شود ، ارزش آن خیلی زیاد است.

منبع:مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 6 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
نام مستعار ایمیل چیست؟ اینجا یاد بگیرید

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید