آشنایی با پروتکل TLS

آشنایی با پروتکل TLS

درود فراوان خدمت همه همراهان مجله رادیب، در این مقاله قصد داریم شما را با پروتکل TLS و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم. این پروتکل به معنای لغوی کلمه می شود: امنیت لایه انتقال. از وظایف اصلی این پروتکل فراهم آوردن حریم خصوصی و یکپارچگی اطلاعات در برقراری ارتباط بین دو اپلیکیشن در محیط شبکه است. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که این پروتکل یک پروتکل امنیتی است. که به طور عمده در بین پروتکل های امنیتی به فعالیتش ادامه می دهد. یک مثال بارز آن استفاده شدن در مرورگر ها است که نیازمند رد و بدل شدن اطلاعات به صورت امن در بستر شبکه می باشد. مثال های دیگر هم مانند: انتقال فایل ها(File Transfer) و VOIP میتوانیم اشاره کنیم.

آشنایی با Transport Layer Security به زبان ساده

TLS تکامل یافته پروتکل SSL است که تا حد زیادی جایگزین آن شده . اگر چه که در بعضی شرایط و مواقع نیز از SSL استفاده می شود. تفاوت کلیدی بین دو پروتکل TLS و SSL این است که در احراز هویت کردن پیام ها و تولید کلید عمومی، TLS امن تر و کارآمد تر از SSL است و از الگوریتم های جدیدتر و امن تر پشتیبانی می کند. همان طور که ذکر شد این پروتکل تایید هویت یک‌‌ طرفه یا دو طرفه رو برای دسترسی رمزشده به شبکه‌ها فراهم می‌کند. بخش‌هایی هم مثل حفاظت از بسته داده، محدود کردن و بهینه کردن اندازه بسته و انتخاب یک الگوریتم سریع هم به استاندارد TLS اضافه شده‌. کیفیت ارتباط بین دو طرف بستگی به نوع الگوریتم‌های توافق شده بین آنها دارد.

این توافق قبل از اجرای TLS، و با تبادل پیام بین دو طرف بوجود می آید. روش انتخابی شبکه و الگوریتم آن هم در پیام ارسالی به اطلاع کاربر می رسد و الگوریتم‌ها شامل، الگوریتم‌هایی است که قرار است در محاسبه چکیده پیام(MAC) مورد استفاده قرار گیرد.

یک نکته مهم: این پروتکل برای محافظت از پروتکل کاربردی SIP هم استفاده می شود.

محض یادآوری: پروتکل SIP، در بحثVoIP و یا تلفن مبتنی بر IP کاربرد دارد.

خب دوستان این یک خلاصه ای از مفاهیم این پروتکل بود که خدمتتون محض آشنایی عرض کردیم.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 4 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
افزونه وردپرس چیست ؟ Wordpress Plugin

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید