تبدیل http به https و ریدایرکت آن [کامل ترین آموزش]

تبدیل http به https و ریدایرکت آن [کامل ترین آموزش]

تبدیل http به https یکی از مهمترین و ضروری ترین کارهایی هست که امروز باید همه سایت ها اقدام به انجام اون کنند. همون طور که میدونید زمانی که شما یک سایت راه اندازی میکنید آدرس سایت شما با پروتکل HTTP نشون داده میشه. در حال حاضر اکثر سایت های جهان در حال تبدیل HTTP به HTTPS هستند چرا که این امر علاوه بر ایمن کردن سایت روی سئو سایت نیز تاثیر بسیار خوبی دارد.

پیشنهاد یادگیری: دوره فیلم آموزش سئو کامل ترین دوره سئو در ایران

آموزش نحوه تبدیل http به https

برای اینکه شما بتونید وب سایت خودتون رو به پروتکل https مجهز کنید لازم هست ابتدا یک SSL برای سایت خودتون تهیه کنید. یعنی اگر تمایل دارید سایتتون با HTTPS باز بشه باشد خدمات مروبط به این سرویس رو از یه شرکتی که این نوع خدمات رو ارائه میده تهیه کنید. البته لازم به ذکر است که برخی شرکت های اقدام به ارائه SSL رایگان 3 ماهه می کنند که شما در صورت نیاز می تونید از اس اس ال رایگان سه ماهه استفاده کنید و زمانی که مدت زمان سه ماه به پایان رسدی مجددا اس‌اس‌ال رو به مدت سه ماه دیگه تمدید کنید و هر بار به این شکل عمل کنید.

تبدیل http به https

بعد از تهیه SSL شما یه کد در اختیار خواهید داشت که مربوط به Certificate: (CRT) , Private Key (KEY) , Certificate Authority Bundle: (CABUNDLE) می باشد. یعنی سه کد مختلف در اختیار خواهید داشت بعد از ایجاد SSL رایگان یا پولی که هر کدوم مربوط به این سه گزینه ای هست که براتون قرار دادم. شما باید ابتدا این کد رو به شرکتی که ازش هاست خریدید بدید تا SSL رو روی سایت شما نصب و فعال کنند.

پیشنهاد یادگیری بیشتر: مقالات و فیلم های آموزش سئو در سایت آکادمی رادیب

بعد از نصب SSL شما باید آدرس سایتتون رو به صورت https تنظیم کنیدو مثلا اگر از وردپرس ( آموزش وردپرس ) استفاده می کنید می تونید برید تو قسمت تنظیمات وردپرس بخش عمومی , اونجا دو قسمت آدرس سایت و نشانی سایت وجود داره که هر دو به صورت پیش فرض با http شروع شدن. هر دو را به https تغییر بدید. با این کار وقتی وارد سایتتون بشید میبینید که سایتتون با https باز میشه. اما هنوز کار تموم نشده ...

ریدایرکت http به https

در این مرحله اگر کاربران سایت شما , ادرس سایتتان را با http وارد کنند باز هم سایت بدون https برای آنها نمایش داده خواهد شد. پس باید کاری کنیم که اگر کسی سایت را با http یا بدون http هم وارد کرد به آدرس https ریدایرکت بشه. این کار ضروری هست و باید 100 درصد انجام بشه. البته کار بسیار آسونی هست. برای ریدایرکت http به https کافیه داخل هاستتون فایل htaccess رو باز کرده و کد زیر رو بهش اضافه کنید.

فایل htaccess داخل روت هاستتون هست. یعنی داخل پوشه public_html که با کلیک روی اون و زدن دکمه Edit می تونید این فایل رو در حالت ویرایش باز کرده و کد زیر رو اون اضافه کنید. اضافه کردن کد زیر مخصوص فایل htaccess برای سرورهای آپاچی می باشد.

برای خرید هاست + ssl رایگان، بخش خدمات رادیب را مشاهده کنید

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]

کد بالا داره اشاره میکنه که آدرس سایت به هر شکلی وارد شد اون و به حالت https ریدایرکت کن و انتقالش بده به حالت امن شده HTTPS.

کد ریدایرکت http به https در وب سرور انجینکس هم به شکل زیر هست 

server {
listen 80;
server_name domain.com www.domain.com;
return 301 https://domain.com$request_uri;
}

با اضافه کردن کد بالا بستگی به وب سرور خودتون می تونید وب سایتتون رو از حالت نا امن به حالت امن شده ریدایرکت کنید.

سبز کردن چراغ https در بالای مرورگر

بسیاری از افراد بعد از نصب SSL و انتقال http به https با مشکل سبز نشدن چراغ SSL مواجه میشن. اگر تازه سایت راه اندازی کردید و سایتتون رو در همین ابتدا به https مجهز کردید احتمالا مشکلی برای شما پیش نیاد. اما اگر سایتتون دارای محتوا هست , تصاویر و لینک های مختلفی داخل سایت وجود داره حتما با مشکل سبز نشدن چرا https و SSL مواجه خواهید شد.

ریدایرکت http به https

دلیل سبز نشدن چرا SSL

دلیل این مورد این هست که داخل سایت یک سری تصاویر و لینک ها وجود دارن که هنوز با http داخل سایت ثبت شدن. پس لازم هست لینکها و تصاویری و هر چیزی که داخل سایتتون هست رو از حالت http با https تغییر بدید. حتما شما هم میدونید که اگر تعداد مطالب و لینک ها زیاد باشه انجام این کار به صورت دستی اصلا منطقی نیست. پس چاره کار چیست ؟

تغییر لینک های http به https به صورت گروهی

برای اینکه خیلی راحت بتونید همه لینک ها رو صورت یکجا تغییر بدید چندین روش وجود داره. مثلا اگر از مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید می تونید با افزونه های جایگزین کردن اینکار رو به راحتی در کمتر از چند ثانیه انجام بدید. یکی از افزونه های خوب وردپرس برای این کار افزونه search and replace هست. یا افزونه beter search replace که با نصب هر کدوم از اینها شما دو فیلد در اختیار خواهید داشت , یکی برای لینک قدیمی و یکی برای لینک جدید. برای لینک قدیمی آدرس ساییتون رو طور کامل با http وارد کنید و برای فیلد لینک جدید آدر سایت ره به طور کامل با https بنویسید و در نهاین روی دکمه جایگزین کردن کلیک کنید تا در عرض چند ثانیه همه لینک ها از http به https تغییر کنن.

پیشنهاد دیژه, حتما ببینید: دوره فیلم آموزش سئو وردپرس کامل ترین و حرفه ای ترین دوره سئو وردپرس در ایران

اگر شما از وردپرس استفاده نمی کنید, روش دیگری برای این کار هست اونم استفاده از دیتابیس سایت می باشد. داخل دیتابیس مثلا MySql شما می تونید با دستور آپدیت به راحتی لینک قدیمی و جدید رو مشخص کنید تا همه کارها در کمترین زمان ممکن صورت بگیره. ما سعی می کنیم انجام اینکار ها رو در مقالات دیگری به صورت مجزا آموزش دهیم.

بعد از انجام کار های بالا مشکل سبز نشدن HTTPS داخل سایتتون برطرف میشه و می تونید اینبار وارد سایت شده و از HTTPS سبز روی سایتتون لذت ببرید.

منبع: مجله رادیب

ثبت امتیاز برای این مطلب

احساست رو با بقیه تقسیم کن و امتیاز بده
( 13 امتیاز , میانگین امتیازات 5 از 5 میباشد )
مزایای رایانه نسبت به انسان چیست؟

کسانی که این مقاله را خوانده اند مقالات زیر را هم دنبال کرده اند



 ورژن سیستم
  • سایت اصلی رادیب
  • آکادمی آموزش آنلاین رادیب
  • فایل مارکت رادیب
تازه ترین و محبوب ترین مقالات را از طریق شبکه های اجتماعی مجله رادیب دنبال کنید